Nyheter Säkerhet
Hamntillsyn ska minska båtstölder
Sverige är ett av de värst drabbade länderna i Europa när det gäller båtrelaterade stölder. Hamntillsyn är ett brottsförebyggande initiativ som möjliggör bevakning med väktare på vattenskotrar i svenska småbåtshamnar under sommarhalvåret.
Bakom Hamntillsyn står If, Trygg-Hansa, Svenska Sjö, Atlantica, Team Marin och Securitas i samarbete med Larmtjänst. Under 2020 polisanmäldes 5 115 stölder av båtar, båtmotorer och annan utrustning från båtar. Stölder som nästan uteslutande genomförs av internationella stöldligor. Kostnaderna för de båtrelaterade stölderna uppgår till uppskattningsvis 300 miljoner kronor årligen.
– De internationella stöldligornas härjningar skapar otrygghet och stora kostnader. Hamntillsyn är ett konkret initiativ för att bidra till ökad trygghet för båtägarna. Samtidigt vill vi uppmärksamma problemet med stölder som drabbar båtägare. Vi önskar att regeringen och berörda myndigheter tillsätter mer resurser och vidtar åtgärder som kraftfullt och långsiktigt motverkar problemet med internationella stöldligor. Den nya lagen som ger tullen vissa befogenheter att ingripa vid utförsel av stöldgods från den 1 augusti är ett steg i rätt riktning, men långt ifrån tillräcklig, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.
Stölder av utomhusmotorer är ett stort problem och värdet på de stulna objekten ökar. En vanlig utombordsmotor kostar i dag runt 100 000 kr och under sommarmånaderna stjäls båtmotorer för en miljon kronor om dagen.
I sommar kommer det därför finnas väktare på vattenskotrar i svenska småbåtshamnar. Team Marins resursvattenskoter bemannas av Team Marins ordinarie resurser som jobbar till sjöss och är vana vid att hantera assistans- och skadeärenden. Securitas vattenskoter bemannas av väktare från Securitas under alla bevakningspass. Sjöpolisen är informerad om och ställer sig positiv till initiativet.
Så minskar du risken för båtstölder
- Fyll i ett båtkort med alla uppgifter om din båt, inklusive motornummer och skrovnummer. Se till att rätt uppgifter även finns registrerade hos ditt försäkringsbolag.
- Chansen att få tillbaka en stulen båt ökar betydligt om du kan beskriva i detalj hur den ser ut. Ge gärna båten ett tydligt signalement så att du enkelt kan berätta hur den skiljer sig från andra liknande båtar.
- Gravera ID-märkning på flera ställen i skrov och motor till exempel med Securmarks eller Stöldskyddsföreningens stöldskyddsmärkning.
- Det bästa skyddet är att ha god tillsyn över båten och att lägga till i en bevakad hamn.
- Lägg gärna till i en hamn med kameraövervakning där medlemmarna även kontrollerar och bevakar andrahandsuthyrningen av båtplatser.
- Utombordsmotorer måste vara fastlåsta med godkänt motorlås. Använd också gärna ett bultlås och lås fast båten vid bryggan med kätting och kraftigt hänglås.
- Dyra båtar bör utrustas med spårsändare kopplad till larmcentral.
- Utrustning som till exempel navigator, plotter, autopilot, VHF-radio och stereoanläggning som inte är fastmonterad ska du ta med hem efter båtfärden eller låsa in i båten.
Sverige är ett smörgåsbord för kriminella. Att det ska vara så svårt att ha en bättre kontroll vid våra gränser och färjeterminaler. Röntga alla lastbilar och skåpbilar och gör många stickprovskontroller. Se till att de som åker fast får kännbara straff och livstids besöksförbud i Sverige-om de inte är Svenska medborgare.
Känner folk som blivit av med både en, två,och tre utombordare. Några har tröttnat och slutat ned båtliv.
Superbra att ni jobbar för att få bukt med ligorna.
Våra politiker är urusla på att få bukt med stölderna.Säger vi utrett i många år. Superdåligt resultat.