Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Hemma i båtarna på Kanarieöarna

2 april 2017 – 08:00 Kommentarer inaktiverade för Hemma i båtarna på Kanarieöarna

I Sverige sker den mesta aktiviteten fortfarande på land i fritidsbåtshamnarna. Men det finns hamnar med svenska båtar som är mitt i säsongen. På Kryss gjorde ett nedslag på Kanarieöarna i slutet av mars och träffade ett par besättningar som hittat hem ombord.

På vårt besök i Las Palmas hamn bjuder Pekka och Barbro på champagne ombord på sin Laurin 32 innan vi går upp till Sailors Bar och äter. Pekka har just kommit tillbaka från den ena av veckans bergsvandringar. Barbro har njutit av solvärmen i båten. På morgonen har de joggat.
– Det är så skönt att kunna jogga här varje morgon, säger Barbro medan Pekka uppskattar att vandra i bergen under våren.
– Vi trivs i Las Palmas, här finns så mycket av det vi tycker om, förutom bergsvandringarna och joggingen i det behagliga klimatet har vi möjlighet att vara med på musikaftnar, ofta utomhus, flera kvällar i veckan. Och på bergsvandringen i dag var vi elva svenska seglare, berättar Pekka.
– Vi har Skandinaviska klubben med olika aktiviteter och förstås alla trevliga seglarvänner i hamnen. Det ligger cirka 25 svenska båtar här nu, säger Pekka.

Eva och Pekka

Pekka och Barbro ombord på Corona Aq från 1965.

De flesta är ”bofasta”, det vill säga de bor i båten, lever bryggseglarliv eller seglar runt mellan öarna då och då. Några är på hemväg, några skall vidare nästa höst och vinter. Från oktober kommer fullt med nya båtar hit som fortsätter västerut och vidare ut i världen.

1986 kom Barbro och Pekka hit med sin L32, Corona Aq. Pekka har seglat båten med olika gastar i ARC, Atlantic Rally for Cruisers, ända sedan eskaderns premiär just 1986. Det har blivit fem gånger sammanlagt till S:t Lucia i Västindien och Barbro har varit med på hela eller delar av Atlantkorsningarna.
1995 seglade Pekka hem till Sverige efter ARC:en.
– Då var pengarna slut, så vi bodde i båten i Kryssarklubbens hamn på Hundudden vid Djurgården och Pekka jobbade i Åkersberga. Vi hade samma element i båten då som nu, säger Barbro.

2006 pratade Pekka med Andrew Bishop på ARC om att dra igång en variant av ARC:en med stopp i Kap Verde. 2013 blev benet ner till ögruppen i söder verklighet.
– Vi seglade med då och kom femma totalt. 2015 var vi var med igen och vann totalt med vår femtio år gamla L32!

– Vi har seglat över Nordatlanten tio gånger med båten. Den elfte gången tog vi båten via fartyg till Mallorca och seglade sedan hit till Las Palmas igen i oktober 2016. Nu, efter sammanlagt minst 200 000 sjömil reparerar vi båten för fortsatta färder, säger Pekka.

Eva och Torbjörn har lärt sig att vara beredda på att ändra färdplanerna för både reslusten och säkerheten.

Eva och Torbjörn har lärt sig att vara beredda på att ändra färdplanerna för både reslusten och säkerheten.

En dagsetapp bort på Teneriffa ligger Eva Skogman och Torbjörn Bragderyd med sin Forgus 36, Moana. De lämnade Sverige i somras och gick via Shetland och Skottland ner över Biscaya vidare till Portugal.

– Hemma i Sverige övervägde vi att segla vidare hela vägen över Atlanten redan nu under vintern, säger Torbjörn och fortsätter:

Men det måste finnas möjlighet att ”ombestämma” planerna, eftersom vi hela tiden får nya erfarenheter och intryck av platser och av andra seglare som vi träffar. Man behöver också tid för att smälta alla nya upplevelser.

– När vi efter Madeira kom till till La Palma, den nordvästraste kanarieön, mognade beslutet att vi ville ta det lugnare, säger Eva.
– De åtta Kanarieöarna förtjänade längre tid förstod vi. De är betydligt mer än turistplatser. Skönt klimat, vacker och omväxlande natur, trygga hamnar och utmärkta möjligheter till båtunderhåll, konstaterar Eva.
– Så från La Palma gick färden vidare till La Gomera, Teneriffa, Gran Canaria, Fuerteventura, Lanzarote, Graciosa och nu är vi på Teneriffa. Tobbe har fått ljumskbråck som behöver opereras innan en oceanöverfart. Så Atlantöverfarten har skjutits fram.

Forgus 36 Moana

Forgus 36, Moana.

Viktigaste erfarenhet hittills?
– Att vara beredda att tänka om i planerna. Och att göra överfarterna vid rätt tidpunkt och analysera väderprognoserna. Vi har hittills inte haft hårt väder någon gång, säger Eva som också poängterar att fysisk aktivitet är viktigt.

– Promenader blir det, eftersom man vill se omgivningen och har många ärenden som ska fixas, konstaterar Torbjörn.

På topplistan av vad Torbjörn och Eva lärt sig är viktigt är också bra och fungerande utrusning.
– Vårt vindroder, Hydrovane, vill vi inte segla utan. Det styr bra och kan också användas som extra roder. Vi har elektrisk autopilot också som vi använder när vi går för motor. Men den drar ström, går med tiden sönder och orkar inte styra i alla väder och surrar.

Närmaste mål? 
–Vi är nu på Teneriffa och ska segla tillbaka till La Palma via La Gomera och Hiero. På La Palma i Tazacorte ska vi lägga båten på land i maj och åka hem under sommaren. Ön är trivsam och Tazacorte en bra hamn. Planen att segla mot Kap Verde och Brasilien finns kvar när vi kommer tillbaka.

LÄS MER: Barbro och Pekkas blogg [ www.corona-aq.blogspot.com ]

LÄS MER: Eva och Torbjörns blogg [ Moanaforgus36.wordpress.com ]

Björn och Gunilla Andermo Näsström
redaktion@pakryss.se

, , ,