Hon ritades av en av Svenska Kryssarklubbens grundare, Tore Herlin, i mitten av 40-talet. Idag, mer än 70 år senare, seglar skolfartyget HMS Falken fortfarande 10 000 sjömil om året. Nu närmast går färden längs från Strömstad till Haparanda, med flera stopp och visningar på vägen. Först ut är Öppet Skepp i Malmö den 18 maj." /> HMS Falken på Sverigeturné: Här ses hon i sommar! | På KryssFör dig som vill segla lite längre! HMS Falken på Sverigeturné: Här ses hon i sommar! | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

HMS Falken på Sverigeturné: Här ses hon i sommar!

15 maj 2018 – 10:40 8 kommentarer
Försvarmaktens skolfartyg HMS Falken på Sverigeturné. Foto: Linda Hammarberg

Hon ritades av en av Svenska Kryssarklubbens grundare, Tore Herlin, i mitten av 40-talet. Idag, mer än 70 år senare, seglar skolfartyget HMS Falken fortfarande 10 000 sjömil om året. Nu närmast går färden längs från Strömstad till Haparanda, med flera stopp och visningar på vägen. Först ut är Öppet Skepp i Malmö den 18 maj.  

Efter några månaders översyn på Ö-varvet norr om Göteborg är Försvarsmaktens övningsskonert HMS Falken redo för 16 nya månader till sjöss. Säsongen börjar med en turné längs hela Sveriges kust, för att till hösten fortsätta söderut till Medelhavet och vidare ner till Kanarieöarna innan man vänder norrut nästa vår igen.

HMS Falken på väg söderut längs västkusten i vackert försommarväder. Foto: Linda Hammarberg

HMS Falken är just nu på väg söderut längs västkusten i strålande försommarväder. Foto: Linda Hammarberg

HMS Falken och hennes systerskepp HMS Gladan byggdes båda på Örlogsvarvet i Stockholm 1947, inspirerade av de välseglande kanadensiska fiskebanksskonarna och ritade av Tore Herlin. Då som nu med syftet att användas för utbildning i sjömanskap, navigation och ledarskap inom svenska flottan. Sammanlagt har de båda skonerterna haft närmare 15 000 elever ombord sedan 1947.

– Alla rekryter i flottan tillbringar några veckor ombord på Falken eller Gladan som en del i sin grundutbildning. Många av dem kommer senare tillbaka igen för en längre vistelse som en del av sin officersutbildning. Falken fungerar även som flytande klassrum för civila elever från några av våra svenska sjöfartsgymnasier, berättar Löjtnant Thomas Falk som är fartygschef ombord.

Sedan 2006 seglar Falken året om och snittar runt 10 000 nautiska mil per år, med några månaders paus varannan vinter för underhåll och service. Då ska skrovet blästras och målas, riggen ner och utrustningen få sig en ordentlig genomgång. I översynen ingår också sånt som att olja vajrar, splitsa tampar och att ersätta slitna segel, block och tampar.

Arbetet ombord kan vara tungt och tidskrävande. Det mesta görs på traditionellt vis, för hand. Bara påriggningen efter vinterns översyn har tagit besättningen en månad att genomföra.
– Det är alltid lika spännande att hissa segel för första gången efter en påriggning. Det är mycket som kan bli fel med 7200 meter tågvirke ombord. I år kom vi undan med en felvänd schackel i klohornet på storseglet under premiärseglingen för några veckor sedan, berättar fartygschefen.

Fartygschef Thomas Falk har seglat 20 år på Falken. Foto: Linda Hammarberg

Fartygschef Thomas Falk har seglat 20 år på Falken. Foto: Linda Hammarberg

Efter en vända från Öckerö till Strömstad i strålande försommarväder är Falken nu på väg söderut mot Malmö med årets första elever ombord. Planen är att fortsätta hela vägen till Haparanda och tillbaka igen med stopp för besättningsbyte och visningar längs kusten.

– Säsongen hade inte kunnat börja bättre. Det här är verkligen segling de luxe, säger Thomas Falk. Han är en av de som seglat absolut längst med Falken under fartygets historia, närmare 100 000 sjömil under sina 20 år ombord. Fartyget har blivit en viktig del av hans liv, men det passande efternamnet fanns redan i släkten.

Nu på fredag 18 maj är det dags för Öppet Skepp ombord på Falken vid Krankajen i Malmö. Allmänheten välkomnas ombord mellan klockan 16.00-17.50, och eleverna är fullt upptagna med att putsa mässing inför visningen – allt ska glänsa. Fartygschefen berättar att de kommer lägga ut fler datum för visningar på  skonerternas blogg och  Instagram-konto.  Men det brukar även finnas möjlighet att besöka fartyget andra tider.

– Falken lockar till sig många nyfikna, och vi försöker så ofta som möjligt ta oss tid att svara på frågor och berätta om fartyget och vår verksamhet. Vi är stolta över Falken, och det är roligt när folk är intresserade.

1966 tjänstgjorde självaste kung Carl Gustaf XVI ombord på Falken, medan prins Carl Philip drygt 30 år senare seglade på systerskeppet Gladan. Det enda som egentligen skiljer de båda fartygen åt är färgen på bottenfärgen och snobblinjen i aktern. Falkens färg är röd, Gladans är blå. Men det finns även de som menar att Falken är lite snabbare. Frågan är om Gladans besättning håller med.

Totalt finns 7200 meter tackling ombord på Falken. Foto: Linda Hammarberg

Totalt finns 7200 meter tackling ombord på Falken. Foto: Linda Hammarberg

Snabba fakta:  

  • Deplacement: 220 ton
  • Längd (LOA): 39,3 m
  • Längd (LVL): 34,4 m
  • Bredd: 7,2 m
  • Djupgående: 4,2 m
  • Höjd över vattnet (KVL): 31,4 m
  • Maxfart maskindrift: ca 10 knop
  • Maxfart segel: ca 15 knop
  • Total segelarea: 680 m2
  • Antal segel: 9 st
  • Tackling: 7200 meter
  • Besättning: 7 Officerare, 5 sjömän, 26 elevplatser.

 
 
 

Falken vid kaj i Marstrand 13 maj. Foto: Linda Hammarberg

Falken vid kaj i Marstrand 13 maj. Foto: Linda Hammarberg

Här ses Falken i sommar:

15/5 Öckerö
16/5 Varberg
17/5 Helsingborg
18/5 Malmö
20/5 Ystad
23/5-1 Juni Karlskrona
7-25/6 Stockholm
29-30/6 Söderhamn
2-3/7 Skellefteå
4-5/7 Luleå/Haparanda
8-9/7 Hudiksvall/Lungö
13-14/7 Karlskrona
16-17/7 Helsingborg
19/7 Öckerö

 
 
 
FÖLJ LIVE: Se var Falken befinner sig just nu 

Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se

,

8 kommentarer »

  • Ewa Holst skriver:

    Min storebror, Göran Gustafson, seglade som sextonåring med Falken 1954. Det var ett äventyr för honom och ett äventyr för en liten syster.
    Tänkte överraska honom när Falken ligger i Helsingborg
    och locka ner honom från Borås för att få se sin favorit igen. Är det någon som vet när Falken beräknas komma den 16/7 resp. avgå den 17/7? Finns inte med på Hamnkontorets schema. De visste så sent som för två dagar sedan inte att Falken väntades dit. Det står dock med på Falkens Sails plan. Någon som vet vad som gäller? Undrar och hoppas då tioårig, nu sjuttoettårig evigt ung lillasyster Ewa Holst, Lund

  • Dan Palmsten skriver:

    Hej
    ”Nils” (Hovmästare i gunnmässen) 1986.
    Jag bor i Hbg och såg att ni kommer till oss i juli?
    Har ni öppet skepp då?

    Dan Palmsten

  • Redaktionen skriver:

    Hej Niclas! Falken har inte öppet skepp i Helsingborg men ankommer senast i kväll. I morgon, fredag, är det öppet skepp i Malmö.

    /Redaktionen

  • Clas Lindstam skriver:

    Ingen i Helsingborgs stad och hamn vet att ni skall komma dit i morgon den 17/5 2018
    Var ligger ni och när är det visning

  • Linda Hammarberg skriver:

    Hej Niclas, Thomas Falk förklarade det som att de sedan 2006 seglar året om och då går omlott. Gladan är nu på väg hem till Sverige, och kommer tillbringa nästa vinter på varvet. Falken gör tvärtom, hon kommer just från Ö-varvet och seglar mot värmen till hösten. Och ja, det är säkert upp till besättningen vilken båt som är snabbast. Det kan hända att fartygschefen var lite partisk i just denna fråga :) /Linda

  • Niclas skriver:

    Seglar Gladan inte parallellt med Falken längre? Gladan (S01) och Falken (S02) btw.

    Angående kappseglandet är det nog upp till besättningen. Spöade Falken -97 i Tall ships race från Aberdeen till Trondheim med ett dygn om jag minns rätt.

  • Daniel Klingebiel skriver:

    Kan ni inte brassa in i en av Sveriges vackraste hamnstäder (Norrköping)

  • Peter Warfvinge skriver:

    Vilken som är snabbast avgörs av besättningen. Jag seglade med Björn Atterberg som påstods varit med och ritat rigg och segel. Då blev Gladan ”horisontseglaren”.
    Det som ytterligare skilde fartygen var skorstenarna – Gladans pekade uppåt som kaninöron.