Läsvärt Nyheter Säkerhet
Ingen utredning om brott under Smögen Poker Run
I hög fart körde flera deltagare i Smögen Poker Run nära familjebåtar och kappseglare innanför Härmanö i början av augusti. Uppträdandet kan vara brott mot sjölagen, men utreds inte.
– Vi kan inte identifiera någon av förarna på båtarna, säger Jan Brage vid Sjöpolisen.
Hans Johansson var en av många skeppare som skrämdes av mötet med en 35-fots Predator, en Cigarette Activator och två rib-båtar av märket Goldfish som körde i mycket hög fart mellan fritidsbåtar i sunden innanför Härmanö i Bohuslän på lördagen den 3 augusti.
– Jag bedömer att de körde i över 50 knop i farleden. Vi hade barn ombord och både de och deras föräldrar blev väldigt skrämda, berättade Hans Johansson för På Kryss strax efter händelsen.
– Vi valde att skicka ner barnen i salongen. De var rädda och vi ville minska riskerna om vi kolliderat.
De snabba motorbåtarna deltog i Smögen Poker Run som saknade tillstånd från någon myndighet och inte hade säkerhetsbåtar på plats. Händelsen fångades på video av Peter Gustafsson som deltog i kappseglingen Härmanö runt (se videoklipp nedan). Besättningarna på motorbåtarna var väl påklädda och bar skyddsglasögon, vilket kan göra det svårt att identifiera förarna.
Enligt sjölagen kan en befälhavare som ”brister i gott sjömanskap” dömas för vårdslöshet i sjötrafik oavsett om en olycka inträffar eller inte. Påföljden kan bli böter eller fängelse i upp till ett halvår. Ett annat brott som kan leda till utredning är störande som kan leda till böter.
Polisen har fått in en anmälan om händelsen vid Härmanö, men väljer nu att inte gå vidare i utredningen.
– I anmälan hänvisas till en film på Youtube och där ser man att de kör i jättehög fart mellan segelbåtar, säger Jan Brage vid sjöpolisen.
– Det kan handla om brott mot sjölagen som kräver att befälhavaren ser till att fartyget framförs och handhas på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap. Men vi kan helt enkelt inte se vem som kör. Vi ser inte ens vilka båtarna är. Tyvärr kommer vi inte längre.
Skulle ni utreda händelsen om förarna gick att identifiera? Exempelvis vet förmodligen arrangören vilka som kör.
– Vi skulle ta en diskussion om det. Men då måste vi kunna bevisa vem som körde just där och då. Det räcker inte att veta vilka som är ombord, säger Jan Brage som konstaterar att läget skulle vara annorlunda om en olycka inträffat.
– Det är skillnad på om det hade inträffat en dödsolycka. Då skulle vi haft större anledning att utreda.
Sjölagen är skriven också för att förebygga risken för kollision. Brott mot sjölagen kan nå till domstol utan att någon eller något skadas. Exempelvis väcktes åtal efter en närsituation mellan en mindre färja och ett lastfartyg i Göteborgs skärgård 2015 utan att någon kollision då inträffade.
Smögen Poker Run arrangeras av Christian Öster som tar de aktuella motorbåtsförarna i försvar.
– Jag har talat med förarna i tätbåtarna efteråt och de som kör har full kontroll och de kör på ett led i en farled med fri fart, sa Christian Öster till På Kryss i samband med händelsen i augusti (länk till artikel nedan).
Under årets upplaga av Smögen Poker Run hade kustbevakningen särskild bevakning med båtar, men de var inte på plats vid händelserna innanför Härmanö. Nästa år planerar polisen att utöka sin närvaro om arrangemanget ska hållas igen.
– Vi har diskuterat inför nästa år och ska vara på plats då, säger Marie Felten vid Sjöpolisen.
– Då samlar vi också ihop oss med kustbevakningen och andra myndigheter för att det här inte ska hända igen. Men ett sånt här arrangemang skulle aldrig få tillstånd att avlysa något område mitt i sommaren med såna här båtar. Vi hoppas att arrangören ser till att båtarna inte åker inomskärs på det här sättet igen.
LÄS MER: Arrangören av Smögen Poker Run: ”förarna har full kontroll” [pakryss.se 7 augusti, 2019]
Johan Boström
johan@pakryss.se
”Det är skillnad på om det hade inträffat en dödsolycka. Då skulle vi haft större anledning att utreda.”
Det är alltså inte förrän EFTER att någon faktiskt DÖTT, som polisen tycker att det finns anledning att utreda.
Efter alla diskussioner och incidenter med ansvarslösa båtförare de senaste åren, så agerar polisen inte alls när något sånt här inträffar.
Det är verkligen fullständigt makalöst, rent skandalöst!
På SPR:s Facebooksida så finns det intressanta bilder och filmer.
Konstigt att polisen inte kan få fram vem som är ansvarig på respektive racerbåt. Arrangören borde ha uppgifter på vem som är skeppare på varje anmäld båt. Vad jag har fått lära mig så har skepparen totalt ansvar för båten. Alltså klart vem som ska åtalas för brott mot sjölagen. När skepparn blir åtalad lär det nog komma fram vem som körde om det var någon annan.
Om jag minns rätt har Hugo Tiberg tidigare, flera år sedan, påpekat att man kan åberopa redaransvar, dvs ägaren till båt/fartyg har ett ansvar som kan utkrävas. Om det är aktuellt i detta fall kan jag givetvis ej avgöra, men det ger ju en annan möjlighet att utkräva ansvar. Vad säger jurister?
Hälsningar
Jan Kumlien
Ett oansvarigt försvar av arrangören Christian Öster. Om nu denne Öster talat med förarna av båtarna som så vårdslöst for fram i farleden borde ju då även polisen kunna göra samma sak. Det är ju ett märkligt förhållningssätt från myndigheten att inte utreda vad som synes vara ett brott bara av den anledningen att ingen kom till skada. Vidare är det ju inte bara båtförsrnas ansvar som bör utredas utan även Christian Östers ansvar som arrangör
/Göran Bergqvist
Hej Fredrik,
Händelsen med att ett föremål kastades mot en av motorbåtarna har uppmärksammats av SVT Väst. Enligt den som kastade föremålet var det en plastgaffel. Den händelsen är inte polisanmäld.
Länk till SVT:s inslag: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/anklagade-seglaren-berattar-jag-kastade-en-gaffel
Redaktionen, På Kryss
Vi har råkat ut för samma sak, eller kanske ännu värre för några år sedan.
Vi rundade finska Hangö längs det innersta faret i 8-12 m/s när hela kopplet Pokerbåtar störtade fram från startplatsen, som låg ett par tre sjömil österut från det mycket smala sundet vi seglade igenom.
Det kändes som om vi kommit från fel håll in i första kurvan i Spa F1-tävlingen.
Båtarna störtade emot oss mycket nära i ett enormt skum av vattenkaskader.
Hann be en snabb bön om att ingen skulle träffa oss – och bönen blev hörd.
Inga varningar vare sig på VHF eller i form av sjöbevakning et c.
Numera kollar jag noga på nätet på förhand var dessa miljövänner kan tänkas rasa fram.
Det finns även ett Youtubeklipp där en segelbåt kastar en hammare mot de förbipasserande båtarna… Det skulle jag nog gärna på samma sätt se att det uppmärksammades. I nuvarande tappning så verkar det som att de fredliga fåren segelbåt attackerats av stora stygga vargen.