Nyheter
Inlandsfärder och el i fokus på Londonmässan
Inlandsbåtar och eldrift är på gång i Storbritannien med stora satsningar på London Boatshow.
Över båtar och båtfolk på Londonmässan svävade Carlo Rivas ande. Detta var den första mässan utan den förre Rivachefen sedan han gick bort i april. Mer om det senare.
Mitt i den stora utställningshallen residerade branschförbundet British Marine med en guide till de 3000 miles av sammankopplade vattenvägar som leder ända in i London. Givetvis är de sammankopplade med River Thames och därmed hela världen. Själva anledningen till det brittiska imperiet!
Livet på de brittiska vattenvägarna är lika mycket en livsstil som ett båtförhållande. Det går att läsa i de montrar som säljer allt från sittgrupper under pergolaanläggningar, monterbara småstugor för dammkanten, ombyggda VW-bussar för parkering med utsikt över ett vattenblänke.
Jag skulle säga att det viktigaste är förtöjningen och vad man kan göra efter det. När min gode vän i Wales köpte en rejäl bit mark nedanför sina ägor mot utsikten av the Severn, sundet mellan Wales och England, gjordes det av för mig diffusa skäl; där fanns en damm. Markavsnittet hängde inte ens ihop med hans egna ägor. Men snart hade han skapat ett liv runt den, med mycket av de attributen som syns i montrarna på London Boatshow. Och det är livet efter det man lagt till som ska vägas in när man ser interiörerna ombord de långsmala kanalbåtarna.
Överallt i London finns de avlånga fartygen till salu som boendeform, men det är inget jag skulle rekommendera med tanke på de dimmiga reglerna runt var gränsen går mellan fast adress och bara en långtidsförtöjning. Även om jag tidigare för På Kryss pratat med the keeper i St Catherins Dock är några övergripande regler omöjliga att skönja. Zoopla.co.uk har många båtar att sälja i Chelseas och Maida Vails kanalområden. Men jag skulle passa. En av SXK Västkustkretsens entusiaster Björn Johansson köpte sin Najad 40 i Storbritannien och passade på att sova över på just St Catherins Dock. Tre nätter i London £56/natt exklusive el. Överkomligt för att ligga vid Towern!
Att döma av utbudet på Londonmässan väntar vi på ett paradigmskifte i motordrift på insjöar. Exempelvis har tyska Torqueedo nyheten med en inombordsmaskin i 80-hästars klassen. Problemet med att få detta att fungera i en svensk styrpulpetare runt 6,5 meter stavas dock ännu priset! Även om maskinen kan köpas blir det en motorinstallation på en halv miljon för lika mycket båt.
Och så var det Carlos Riva som tog stor plats på mässan trots sin frånvaro. När hans bortgång kommer på tal är det omöjligt att passera kopplingen till bilar. Classic Boat Magazine sammanfattar sin dödsruna över yachtlegendaren med två uppgifter som jag tycker är värda att lyfta fram:
1: Att Carlo efterlämnar döttrarna Pia och Lia. Den sistnämnda försäljningschef för Riva Monaco, där jag intervjuvade henne för På Kryss för ett par år sedan.
2: Jeremy Clarkson, tidigare programledare för BBC:s Top Gear, citeras när han säger att Rivan är “the most beautiful thing in the world”. Naturligtvis går det att köpa sin egen modellaquarama lite varstans. Som exempelvis på Selfridges på Oxford street. Mot ett pris motsvarande enklaste Rydsen med Mercurysnurra på Bauhaus marinavdelning. Själv valde jag Rydsen.
Ett par montrar bort från Rivas konfirmerar Fiats lyxmärke Abarth bilsläktskapet med en ny Rivamodell av Fiat 500. Men varför får den heta Rivale? Ingen vet i montern. Detta är första gången Londonborna ser den stora volymnyheten Rivamare efter förrförra årets succé Iseo. Den senare inom räckhåll för att drömma om med ett inroparpris på motsvarande 3,5 miljoner kronor om man handlar från varvets Mayfair-kontor. Och ett försök att skapa en ny Aquarama.
Eftersom det är en mässa med insjötema måste Rivas makalösa historia skissas: En storm 1842 ödelade alla fiskebåtar på Iseosjön och fick bårbyggaren Pietro Riva att flytta från Como till trakten runt Sarnico och producera båtar där. Serafino Riva styrde över produktionen från transport till powerboating efter första världskriget. 1950-talet var Carlo Riva den som byggde en exponent för det vi idag betraktar som det ljuva Rivieralivet runt Monaco och ikonen Grace Kelly. 1962 sjösatte han den kanske viktigaste båten för hela fritidsbåtsindustrin som sammanfattade eran. Och är den hörnsten alla motorbåtar bygger sin grund på: Aquarama. Exponenten för vad italienarna kallar ”The Dolce Vita Period” Vilket absolut kan var något Sverige borde relatera till, med hänvisning till Anita Ekberg. ”Rivas were a totem to luxury, style and speed, putting the Italian glamour epitomised by Ferrari and Lamborghini on the surface of water. In fact Ferrucio Lamborghini owned a Riva, as did Brigitte Bardot, Peter Sellers, Sophia Loren and Sean Connery; Rivas were always expensive. “You are paying for quality not luxury,” Carlo said, years later: his adherence to quality control and detail were legendary at the time.” skaldar Classic Boat Magazin.
Ljusfestivalen Lumiere London avlöste båtmässan över hela stan och har inte förnybar energi i fokus på den slösande vackra ljusshowen. Men el var inget man talade högt om i någon ända av London Boatshows långa utställningshall mellan polerna Riva och British Marine heller. Det skulle vara alldeles för verklighetsnära i något så brittiskt eskapistiskt som ett besök på London Boatshow med hela familjen avslutat med traditionell Sunday roast carvery, inne på mässan.
Göran Dalhov