Mitt På Kryss
Insändare: Flytvästar och PLB
Några tankar kring ”80 DAGAR PÅ DRIFT I SÖDRA OCEANEN” från ”PÅ KRYSS” nr 5/2012.
Stig hade inte införskaffat någon Epirp och de är ju inte gratis, men en PLB (personal locator beacon) kostar mellan 3000 och 4000 kr, hade en sådan hjälpt i detta läge. Vore intressant med lite erfarenhet av dessa. Något för tidningen kanske.
Jag har seglat och jobbat på räddningshelikopter i 30 år, numera bara seglare. Några gånger har vi hittat medvetslösa människor i vattnet med påtagen flytväst. Dessa flytvästar har saknat grenrem, så personerna har glidit ner i flytvästen. Det som synts ovan vattenytan har varit axelpartiet på västarna. Ansiktet har varit i västen i höjd knäppningen av västen, alltså under vattnet. Tycker att flytvästar SKALL ha grenrem. Hade det varit någon form av grenrem på Stigs säkerhetssele hade det nog inte varit något problem att vinscha upp honom längs fartygssidan.
Att rädda någon med helikopter från en segelbåt som driver och gungar kraftigt och masten pendlar är inte lätt. Och framför allt inte ofarligt för ytbärgare och nödställd. I detta läge kan man om folket på båten är i hyfsat skick, skicka ned bara en räddningsslinga, men denna far runt i rotorvinden och trasslar lätt in sig i riggen. Enklare då att bara skicka ned vajer och krok med litet vindfång, men då fodras att de på båten har en livsele med grenrem att koppla sig i så de ej glider ur. En Säkerhetssele är enligt normerna inte godkänd att lyfta i, men detta får betänkas som ett nödläge och inte en ordinarie metod, vad är alternativet?
Segla lugnt
Svenne Lindström, Ronneby
Jag är ingen seglare ens men tänkte på samma sak. Gav en PLB som present till sonen när han startade sin långsegling.