Mitt På Kryss
Insändare: Gröna/röda skyltar
Nu har jag en idé om något som ni i kryssarkubben kunde jobba med. Jag är ju väldigt glad över alla dubbar i bergen och tydliga hamnskisser, bojar m.m. (Förr kollade vi själva med hjälp av dingen och en åra om djupet var tillräckligt).
Men ändå räcker inte platserna till under de mest intensiva semesterveckorna. Dessutom blir man lite bekväm och stel och känner en viss osäkerhet att hoppa iland på lutande och hala klippor. Är vi för gamla att ägna oss åt sjöliv? Eller skall vi bara vara ute under vardagar i maj, augusti och september.
Juli månad är rent hysterisk i alla fall i Bohuslän. Och det är inte som förr då man hjälptes åt att ordna plats genom att ändra förtöjningar m.m. Nu slåss man nästan om platserna, Sen finns det några som har som affärsidé att boka delar av populära hamnar för att sedan hyra ut dem till dubbla eller tredubbla priser som de som har dator med sig och pengar kan hyra. Det känns lite konstigt när man kommer till en hamn med många lediga platser som är reserverade.
Förra året ändrade man visserligen lite på systemet så att platserna kunde utnyttjas av hamnvärdarna om de inte var tingade. Vem vet när man seglar var man hamnar på kvällen? Man kan råka ut för överfallsväder eller det kanske är så fint på en plats att man vill vara kvar nästa dag också? Framför allt skall man inte behöva vara uppkopplad på nätet om man inte vill det.
I Danmark där vi har seglat en del har man ett system med gröna och röda skyltar. Det tycker jag att vi skall utveckla mer i Sverige. Man kan även här bli hänvisad en privat plats i vissa hamnar och det är ju bra. I vår hamn säger vi till hamnvärden att nu sticker vi i väg och sen ringer vi när vi vill komma hem. Han sätter upp en skylt som talar om för gästande båtar att de är välkomna att ligga på den platsen. Man vill ju inte jaga bort någon när man kommer hem. Tyvärr finns det ingen affär i vårt samhälle längre. Länge fanns det med en uppgift i gästhamnsguiden att det fanns en affär och det var ju tråkigt för dem som ville handla. En gång låg en dansk båt inblåst i flera dar. Då fick han hjälp med skjuts till närmaste affär. Det går för all del buss men det tar ju lite tid. Skjutshjälp är också sådant som man utveckla i hamnarna.
Som sagt många av de platser som vi hittat under årens lopp finns idag i kryssarklubbens hamnskisser. Det är ju bra men man kan sällan hitta en egen liten vik! Juli månad är som sagt hemsk ibland. En av sönerna har satsat på husbil istället. Trist utveckling kan man tycka. Inget ont om husbilar!
Tänk om kryssarkubben kunde gå i bräschen för system med röda och grön skyltar och utveckla tillsammans med hamnvärdarna ett system för gästande båtar att nå en affär. Fortsätt också att ordna med naturhamnar och bojar. Det har vi aldrig lyckats få tag i. De är jämt upptagna! D.v.s.. av andra båtar!!!
Hälsningar Barbro Johnson
Hej Barbro,
en jättebra idé tycker jag. Danmark är förträffligt att båtturista i. Ett fungerande Grön/Röd system och dessutom en vänlig, men bestämd, havnefogde som håller ordning i hamnen och ser till att så många som möjligt får plats. Det tycker jag verkligen att vi skall försöka få till även i Sverige.
Jag är en av de många funktionärer i Kryssarklubben som är med ute och mäter upp naturhamnar, sätter i förtöjningsdubbar, målar ensfläckar i bergen och lägger ut och underhåller bojar. Allt för att vi alla fritidsbåtsägare skall kunna njuta av sommarledigheten på ett tryggt och bekvämt sätt. Som du kanske vet jobbar vi alla helt ideellt med detta och vi har väldigt trevligt under tiden.
Synd att du inte hittar någon ledig naturhamn i juli. Men om du plockar fram de senaste årens ”vårutgåvor” (man prenumrerar ju på ”vårutgåvor” om man köpt den stora pärmen med naturhamnar i Bohuslän). I de senaste vårutgåvorna finner du ett antal helt nya hamnar. Många båtägare går av gammal vana till de naturhamnar de varit på förut och som de känner till. Men om du går till de senast utkomna är jag nästan säker på att du finner lediga platser och kanske får ett nytt smultronställe att besöka framöver.
Beträffande bojarna så finns det ju många fler båtar än bojar, och tur är väl det, men vi gör vårt bästa för att utöka och underhålla så att man skall kunna förtöja tryggt och säkert. Varje boj kostar bara i material ca 10 000:-
och du Barbro, så här års är alla 60-talet bojar lediga ;-)
Hälsningar Kay Kjellgard, Ideell funktionär i HAK Hamn och Ankarplatskommittén SXK