Löpsedel Mitt På Kryss
Insändare: hamnavgifter enligt bredd
Jag har varit irriterad på att få betala dyrt för att båten är över 12 meter lång, ofta högsta avgiften i hamnar, som tar betalt efter längd.
2001 gjorde jag en sammanställning ”För höga och orättvisa hamnavgifter” och skickade till KSSS, där jag ville visa att man bojkottar skärgårdskryssare/långsmala båtar. Fick svaret ”Hamnkaptenen skulle tillämpa en mjuk inställning till våra typer av båtar”.
På båtmässan gjorde KSSS reklam, att man har 300 meter bryggor i Sandhamn. Samma år 2001 fick jag in en insändare i tidningen Segling, som höll med om att hamnavgifterna var orättvisa. En insändare i Båtnytt 2011 med en bild från Trosa SM 2010 , M15, M22, M30 och A22 med en skog av master på ena bryggan och glest men fullt på motsatt sida.
1995 gick jag Göta kanal och tyckte det var märkligt att jag fick betala ett par tusen mer än en X99( 9,99 m).100 båtar på 300 m brygga men Ylva 132 st. Det var bara det, att det aldrig var fler än 4 segelbåtar i en sluss.
2011 hittade jag efter mycket letande Kanallagen 1990, som säger att ett fartyg bara får vara 30 meter och 7,5 meter bred i en sluss. Det förklarar ju varför det aldrig var fler än 4 segelbåtar i en sluss. Men varför prisskillnaden >8,99 till 14 m skall vara 3275 sek. Min utredning visar ju att det är bredden de borde ta betalt för i kanalens gästhamnarna.
I Göteborg Lilla Bommen tog de nästan dubbel avgift redan >11 meter och ingen tillgång till bastu. De trodde väl att det var 8 man ombord men jag var ju ensam.
En genomgång 2010 av alla hamnar i Gästhamnsguiden visade att över 80 hamnar ex Gotland, Pro Marinas hamnar, Göta kanal och många på Västkusten går på längd 2-4 prisnivåer. I år även NSS Mariehamn.
Pro Marina visar inte på sin hemsida sina gästhamnspriser, ibland bara ungefär och jag måste gå via Gästhamnsguiden för att få mer korrekt info. Varför skall jag betala 330 kr i Furusund? Förr fanns krogar, konditori och ICA nu bensinmack vid huvudvägen och hamnkiosk med mediokert sortiment. Nu gräddar Pro Marinas cafe fabriksbullar och tar parkeringsavgift. Det blir inget stopp eller fikastopp för min del.
Waxholm, Pro Marinas hamnar och en hel del andra hamnar börjar dessutom ta betalt dagtid, som en parkeringsavgift. Själv bojkottar jag Waxholm och dito hamnar. Ringde köpmannaföreningen i Waxholm och påtalade de 2000-3000kr i helgmat/månad jag spenderat i Waxholm, tänker jag istället köpa i skärgårdsbutiker.
Jag hittade bara 3 hamnar, som tar betalt på bredden; Bullandö, Nynäshamn och Båstad gästhamn.
Det är lätt att förledas tro att motorbåtar inte tar någon plats men de har bara blivit bredare och bredare med åren. Bredden minimerar antal båtar som får plats i hamnen. Antal gäster ombord styr mängden sopor, vatten och elförbrukning. Hyrbåtar utnyttjar ofta alla bäddar ombord, förutom att de ofta är breda.
I mitt material som är gjort i Excel/ OpenOffice består av 6 flikar.
- Båtar, Segelbåtar, Skärgårdskryssare= alla <3,01 m, Flerskrov och Motorbåtar.
- Båttyp/modell i bokstavsordning (1216 båtar) alla flikar avslutas med att Skärgårdskryssare, Flerskrov o Motorbåtar återkommer separerade
- Båtlängder (från 4,83 meter till 16,03 meter) Av 778 båttyper ≤ 9,99 meter finns bara 13 typer som är smalare än Ylva, B=2,28 = 132 på 300 meter brygga
- Båtbredd (B= 1,78 m – 7,8 m) Fliken visar tydligt sambandet: Bredd, Yta, Antal på 300 m brygga
- Kvadratmeterytan i hamnen (från 11,45 till 91,8 kvadratmeter)
- Antal båtar på 300 m brygga (38 till 169 båtar) 567st ≤ 2,99 bredd, 597 ≤ 99 st på 300 meter brygga. Kortaste motorbåten är 4,83×2,37= 127 båtar på 300m bga, segelbåt 6,18x 1,78 = 169 båtar på 300 m bga
Ladda ner PDF för kompletta nyckeltal
Sammanfattning:
Mitt material visar att brytpunkten ligger vid 3 meters bredd eller 100 båtar på 300 m brygga,
ytan ≤ 30 kvadrat,då borde vi ≤ 3 meter bredd betala lägsta avgifter oavsett längd.
102 segelbåtar > 8-9,00 meter men ≤ 2,75 bredd och > 109-167 st båtar på 300 m brygga
34 segelbåtar > 10 -15,00 meter men ≤ 2,50 bredd och > 115-162 st båtar på 300 m brygga
19 segelbåtar > 10 -13,52 meter men ≤ 2,40 bredd och > 115-162 st båtar på 300 m brygga
11 segelbåtar > 11 -13,52 meter men ≤ 2,30 bredd och > 130-162 st båtar på 300 m brygga
Bredaste trimaranen är 7,80 och då får det bara plats 38 båtar på 300 meter brygga. Nu har många trimaraner möjlighet att dra ihop pontonerna och hamnar närmare 3 meters bredd. Jag har inte tagit hänsyn till fendrar.En gästhamn som installerat Y-bommer förlorade ca 50 platser jämfört med bojar, som flera båtar kan dela på.
Jag har noterat att flera hamnar börjar med akter förtöjning utan boj. Linan är förtöjd i bryggan och hamnen måste ha extra personal för att hjälpa till vid förtöjning. Risk att få linan i propellern, när de skall lämna hamnen och definitivt svårare för ensamseglare och inte så rutinerade motorbåtsbesättningar, att förtöja utan hjälp. Linan kan bara betjäna en båt och de andra båtarna får förtöja i båtgrannen.
Breda båtar har gjort att ytterligare ett fenomen har dykt upp ” Boka gästhamnsplats”. Dagens båtar Motor/Segelbåtar har blivit bredare, rakare förstävar,djupare kölar, högre fribord(bredare fendrar), som gör det svårare att förtöja i naturhamnar och de måste gå till gästhamn, med bredare båtar ger färre platser i gästhamnarna och nu måste man tvingas boka i förväg.
Mer elektroniska hjälpmedel, gör att det krävs batteriladdning. I gästhamn tar de 40-80 kronor/natt. Nu dyker det också upp hamnar där elen är inkluderad. Men vi som inte behöver el (har solceller) varför skall vi behöva betala för något vi inte använder, bara ett sätt att höja priset.
Det är bredden på båtarna som minskar antal båtar i våra gästhamnar. Vi med långsmala båtar undviker ofta hamnar som tar betalt på längden. Smala båtar ger mer klirr i kassan. Vi med långsmala båtar vill betala en rättvis hamnavgift.
Nils Åkerblom
hej Nils Åkerblom det var en bra insändare som jag helt instämmer i. På 1990-talet betalade man efter bredd på Utö. Någon gång i början av 2000-talet ändrade man till en enhetlig summa stor som liten båt betalar samma pris vilket är både orättvist och ekonomiskt ofördelaktigt.
Flera kommuner har infört detta enhetliga system några till exempel Nynäshamn Oxelösund och Arkösund vid Bråviken.Dessa kommuner har också bolagiserat gästhamnarna vilket ytterliggare har höjt priserna men knappast standarden i hamnarna en bojkott av bolagshamnarna sommaren 2012 skulle kanske få en ändring till stånd.
Ett tips till alla som seglar söder ut från Stockholm mot Västerviks bolagshamn; bunkra i Nävekvarn – human hamnavgift bra bemötande god service. Var med och gör en lista på bra hamnar med rättvisa avgifter och god service
Hälsar capten Trygg