Mitt På Kryss
Insändare: Hur få rätt när leverantör gått i konkurs?
Midsommaren 2011 köpte jag som privatperson en båt av Becker-båt AB , Du Fours dåvarande generalagent, vilket bolag senare gick i konkurs med betydande underskott.
Båten beställdes med bl a ett teakdäck som extra tillbehör, vilket betingade cirka 80 000 kr. Verksamheten övertogs sedan i samband med konkursen av Gåshaga Marina.
Sommaren 2014 upptäckte jag sprickor i teak-däcket, som kostade cirka 30 000 att åtgärda. Trots att jag både skrivit mail och brev till Du Four-varvet i Frankrike har de inte hört av sig,
Att Gåshaga Marina, som inte sålt båten har ingen skyldighet att hålla mig skadeslös, förstår jag.
Jag är medveten om att svensk konsumentlagstiftning inte gäller i Frankrike men uppenbarligen tål inte ett Du Four-teak-däck knappt tre svenska somrar.
Jag känner mig dock mycket besviken på att Frankrike överhuvudtaget inte svarade på min framställning.
/Herbert Arvidson
Vilka garantivillkor hade båten när du köpte den? Dessa villkor är det normalt tillverkaren som ger och ansvarar för och de har då inget med återförsäljaren att göra.
Nu gissar jag att den garanti du haft inte var så lång som tre år och troligen hade teakdäcket exkluderat om den är längre än tre år så chansen att det skall ge vara en framkomlig väg är nog liten.
Att de inte svarar säger väl en del om nackdelen med att köpa båt ifrån en stor tillverkare långt bort. Man blir väldigt liten som enskild kund.
Möjligen kan det vara en framkomlig väg att göra en deal med Gåshaga Marina. Om de kan få loss lite pengar ifrån Du Four så kan ni dela på dem. De får hälften som tack för hjälpen och du får hälften som plåster på såren.
Lycka till!