Mitt På Kryss
Insändare: Inte lätt att tömma tanken
2015 kommer kravet på att fasta toatankar i fritidsfartyg ska tömmas iland via t.ex. en sugtömningsanordning. Ett krav som ligger i tiden.
I år tänkte vi, som har båt på västkusten, börja träna detta och den första hamn vi besökte var Hyppeln som har ett bra ställe att lägga till vid men denna dag var anläggningen trasig vilket man på en skylt bad om ursäkt om.
Det dröjde en dryg månad innan vi gjorde nästa försök. Gullholmen säger sig ha en anläggning men när vi lagt till där kunde vi snabbt konstatera att den inte var i drift. Den saknade slang och andra faciliteter. Stället den fanns på hade dock en bra tilläggningsplats.
Eftersom vi var på väg söderöver tänkte vi stanna till på Käringön istället. Vid tilläggningen under glada och uppmuntrande tillrop från de närmsta båtarna konstaterade vi att vårt djupgående på 1,95 meter var i största laget då kajfundamentets stenar fick god kontakt med vår köl. Anläggingen fungerade annars utmärkt.
Eftersom vi nu fått upp ångan besökte vi också Björkö innan hemmahamnen. Vi lyckades få in båten i det hörn av hamnen som anläggningen finns men konstaterade att det var en halvmeter kvar till kajen eftersom kölen även här hade god kontakt med botten. Nåväl, med långa steg kan sådant fungera också och väl framme vid pumpen fick vi igång den enligt instruktion och den fungerade bra.
En reflektion vi gjort är att infrastrukturen och funktionaliteten måste bli betydligt bättre om flertalet ska bry sig om att tömma. En annan är varför man inte planerar fullt ut innan man placerar sin anläggning eller räknar man med att båtar med större djupgående passerar territorialvattengränsen och där gör sig av med avfallet. Det är ju dock inte för sent att tänka till, så en meters breddning av kajen på Käringön och Björkö gör säkert underverk för villigheten att utnyttja anläggningarna i dessa områden.
Per Nordström
Andra gången på Gullholmen nu. Bra plats som artikeln skriver men kass anläggning. Förra gången sög den svagt men i vart fall något, nu så svagt att det inte alls går att tömma tanken. Bör väl säga att det förra gången inte var i år…
Flera försök gjordes också av oss i vår 42 fots segelbåt på Västkusten.
Vi börjar med Grefabs stationer i Hinsholmen och Saltholmen som funkar perfekt. (Grefab har flertalet fritidsbåthamnar i Göteborgs området)
Kungshamn, katastrof. Svår att hitta med tilläggning vid gammal fiskebrygga med stora lastbilsdäck. Går knappt att ta sig upp på bryggan, ständiga svall från förbipasserande båtar och ingen vattenslang för avspolning av däck.
Havstenesund, fin brygga men tyvärr en stor sten precis där båten lämpligast ligger vid tömning. På bryggkanten står det knappt synligt skrivet ”Sten på Botten!”. Vi får dra bak båten någon meter. Pumpen brummar men suger ej. Ringer ansvarig som säger att hen skall skicka ner hamnkapten, som konstaterar det samma. När vi går in i ICA butiken brevid så får vi reda på att pumpen har vart kass hela sommaren.
Åker vidare mot Resö gästhamn ca 3nm norrut. Cirkulerar runt i hamnen för att hitta pumpen utan resultat. Ringer ansvarig som i sin tur skickar ner hamnvärden. Pumpen visar sig vara i den privata delen av hamnen gömd i ett rött skjul. Hamnvärden vinkar in oss mot en sliten liten brygga där det ser misstänksamt grunt ut. Vi får som förslag att slänga draggen mitt i hamnbassängen och smyga in med fören.
Efter detta förslag så blir vi så trötta på ”skiten” att vi tuffar ut och tömmer i havet.
Fantastiskt hur det kan vara så usel standard på stationerna med tanke på dom hutlöst höga hamnavgifterna!