Mitt På Kryss
Insändare: Krånglig läsarundersökning
En insändare från Jan som tycker att läsarundersökningen som ligger på nätet är krånglig att göra. Mätningen från undersökningsföretaget RAM är långt standardiserad och På Kryss har ingen möjlighet att ändra på utformningen. Att den är hårt mallad gör att man ska kunna mäta sig mot andra liknande tidningar.
I undersökningen väljer redaktionen ut fem områden att få feedback till; omslag, nyheter, en artikel om långfärd, artikelserien ”Så funkar det” och något exempel från klubbsidorna.
”Jag tycker det är jätteviktigt att tidningen är bra och även söker förbättra sig. Tyvärr ser jag inte att den läsarundersökning som pågår hjälper er i detta.
För det första får man ett mejl att man ska svara på frågor bara några dagar efter att tidningen kommit. Och sedan ska man ha fyllt i svaren inom några dagar. För mig är denna tidning en högtid som jag läser ända tills nästa nummer kommer. Och jag läser allt. Det är helt omöjligt att svara inom den tid sätt som önskas.
Dessutom tar det alldeles för lång tid att ge svar på undersökningarna:
– att dra alla dessa knappar med musen, och
– att skrolla neråt för var tredje fråga.
Gör om detta och kom igen med ett formulär där alla frågor ryms på en eller 2 sidor där man på 2 min kan klicka eller skriva sina svar.
Denna undersökning är inte tillförlitlig och kan inte ligga till grund för några beslut. Tidningen förtjänar något bättre.
Jan Swerup
Jag har samma invändning som Stig Jehler. Därför har jag inte lämnat något svar; Jag har helt enkelt inte förstått vad det är jag ska lämna synpunkter på.
Jag började entusiastiskt när första omgången frågor kom. Efter nästa nummer och nästa nummer har jag tröttnat på det detaljerade och inadekvata tjatet och slutat helt att svara.
Denna gallup är ett dunderfiasko hopknåpat av en ovanligt inkompetent tönt.
Jag håller med Jan i allt.
Dessutom är det vårt att veta vad man svarar på när frågan är: Har du läst denna artivkel? Och det visas en bild på ett uppslag med flera articklar.
Stig Jehler