Mitt På Kryss
Insändare: Nöjd kund
Refererande till Micke Westins artikel i senaste numret 7/11 skulle jag härmed vilja delge ett exempel på kundvård som är bättre än man kunde förvänta sig!
På väg i Göta Kanal mot Göteborg i somras så slutade plötsligt vår Eagle plotter att fungera. Stendöd. Jag mäter spänningen framme vid GPS:en: 12V. Måste således vara något fel på GPS:en. Ringer Sportmanship och talar med servicetekniker Christian. Han förelsår att jag skickar över GPS:en till honom så han kan felsöka. Eftersom det är brått och vi behöver en fungerande GPS på västkusten så cyklar jag raskt iväg med hyrd cykel till ICA Lyrestad. Handlaren där överaskar med stort engagemang och lyckas få iväg paketet redan samma kväll med företagspaket (vilket egentligen inte skulle gått…).
Två dagar senare ringer jag Christian som säger att han har nu kopplat upp och den fungerar! Christian menar på att felet kan bero på att det är 12V framme, men för lite ström när den skall starta upp. Kan hända om någon kardel saknas etc. Väl medveten om sockerbitskoppling och tunna kablar inser jag att detta måste vara felet. Hur skall jag nu
få tillbaka min GPS i tid. Sportmanship ligger en bra bit från gästhamnen i Göteborg. Christian förslår då att han kan skicka den till Lilla Bommens skeppshandel i Gästhamnen. Perfekt, mmn hinner den fram i tid till avfärd på lördag? Under fredagen går jag till den mycket trevlige innehavaren av skeppshandeln och frågar om ett paket anlänt. Inte än…
Han känner dock till Sportmanship och ringer några samtal. När paketet spåras upp via datorn så visar det sig att paketet fastnat på postens sorteringsnaläggning och inte kommer komma förrän måndag! Då vi är en konvoj så kan jag ju inte vänta. Då erbjuder sig Christian att ta med GPS:en och sätta sig i bilen och komma förbi efter jobbet med en ny likadan GPS som jag kan ta. Vid femtiden på fredagen kan jag koppla in den nya GPS:en med bytta kablar och se den fungerar och Kulturkonvojen kan segla till Anholt som planerat på lördagen. Min gamla GPS tar Sportmanship via skeppshandeln tillbaka.
Allt detta gör man utan ersättning, med ett stort leende och önskan om en god tur. Detta är verkligen något man vill berätta om.
Först den glade ICA handlaren i Lyrestad (och även cykeluthyraren som hyrde ut cykel för 50:- utan leg), Christian på Sportmanship och skeppshandlern i Lilla Bommen!!!
Tänkte själv att jag skulle skriva ner detta till någon båttidning men visste inte riktigt hur och till vem. Nu när Mickes artikel kom kunde jag inte motstå.
Med vänliga hälsningar
Lars Ottoson
Skeppare på Vackra Maj
Deltagare i Kulturkonvojen 2011