Mitt På Kryss
Insändare: Är båtfolket en grupp man kan politiska poäng på?
Nu när sommaren lider mot sitt slut så kan man konstatera att påhoppen mot båtfolket fortsätter.
DN har under flera år haft en kampanj om att båtägarna använder en bottenfärg som förbjöds för 20 år sedan. Återigen kom en artikel under sommaren med samma tema. I samma artikel kan man läsa uttalande från någon professor som i svepande formuleringar säger att båtägarna orsakar skador som det tar 100 år att reparera. Samma professor säger att ”det måste ju vara bottenfärgerna som är orsak till detta”!
Vilket nonsens! Det är väl ingen som tror att båtägarna hamstrade så mycket av den förbjudna båtfärgen att det skulle räcka i 20 år. Att den kanske finns i marken runt båtklubbarna från den tid färgen var tillåten att använda är DN inte intresserad av. Det är mer populistiskt att påstå att det ”oansvariga båtfolket” fortfarande använder dessa färger idag.
Detta är ju rent nonsens och det vore önskvärt att SXK bemötte sådana dumheter.
En av anledningarna till att man är medlem i en stor förening som SXK är att man vill känna ett stöd som båtägare när man känner att ”nu är det för mycket”.
Det pågår visst någon utredning om att införa en ny lag om att använda flytväst vid färd. Vad är nu detta? Efter många års seglande vet jag att båtfolket använder flytväst eller säkerhetslina.
Vad skall man då göra med alla drunkningsolyckor i samband med bad. Vad gör man med personer som i en liten båt på någon insjö i Sverige ställer sig upp onyktra, och sedan faller i vattnet och drunknar. Enligt min uppfattning skall ingen ny lag införas som inte går att övervaka . Skall man nu rädda människoliv så bör väl en lag om skyldighet att använda cykelhjälm vid cykling införas. Det är många cyklister som omkommer eller skadas svårt per år som skulle räddats om man haft cykelhjälm.
Senast gör Naturvårdsverket ett utspel om att båtregister bör införas eftersom man då har kontroll på båtägare som slänger sina gamla båtar ute i naturen! Hur är det med bilarna – de är ju registrerade men slängs ändå i naturen.
Till sist – numera jämställs båtförare med bilister vad det gäller alkoholgränsen på 0.2 promille. Visst, men i konsekvensens namn borde det väl riktas förmaningar till båtfolket att tänka på att inte köra båt ”dagen efter”. Denna uppmaning får bilister med rätta höra då och då, och då är det väl konstigt att man inte sett något av detta med faran att köra båt dagen efter alkoholförtäring eftersom båt och bil numera tydligen är jämställda. Konstigt eller…
Slutsatsen av det här verkar mer att handla om att ta politiska poänger på åtgärder mot det ”lyxiga” båtfolket.
Bengt Lönnroth
Bra skrivet. Att plocka lätta populistiska poäng hos en majoritet om sjön noviser har visat sig framgångsrikt. Speciellt om man med falsk rubriksättning påstår att det ökar sjösäkerheten. Bara det en ”blåsning”