Mitt På Kryss
Insändare: Tömningskö
Hustrun, hunden och jag låg med vår segelbåt i Karlskrona gästhamn och fick då vissa funderingar. Vi fick där tillfälle att se hur toatankstömningen gick till. Först och främst verkar tömningsstationen ha installerats innan de långa pontonerna kom till. Därmed är det knappt vändningsutrymme för vanliga fritidsbåtar vid denna angöringsponton. I frisk vind och med en segelbåt med mast och rigg som stort vindfång är det i princip omöjligt att ta sig dit, om man sen vill komma ut igen.
När en båt väl tagit sig in på plats, visar det sig att anläggningen är monterad på den lägsta tänkbara ponton utan någon som helst trappa. För moderna fritidsbåtar med höga fribord är det inte en enkel sak, att ta sig ner på pontonen. Sen tar det en stund att manövrera på plats, förtöja, dra slangar, öppna avtappningsventilen och kranen nere i båten, tömma och ta sig därifrån.
Vi räknade ut, att ligger man i ordentligt och inte gör några misstag – vilket dom flesta ändå gjorde – så kan man klara processen på 12 minuter. När en tvingande lagstiftning kommer till, så är det inte ens risk för kaos – det blir ett rejält kaos! Med cirka 100 gästande båtar och antagandet att hälften behöver tömma tanken, så skulle det ta 50 x 12 = 600 minuter innan alla var klara. Alltså tio timmar! Detta faller på sin egen orimlighet.
Men det kanske inte blir sådana köer. När dåvarande Vägverket införde lagen om vinterdäck, skrev man explicit in, att lagen inte gällde fordon registrerade i utlandet. Det medförde att danska och tyska skidturister körde till svenska fjällen på breda lågprofildäck med gummiblandning och mönster anpassade för autobahn på sommaren. Och nog ställde dom till olyckor alltid. Ja, till och med så många, att Transportstyrelsen nu verkar ändra lagen med krav på vinterdäck även för utländska bilar.
När man ligger i gästhamnarna från Kalmar och söderut, så är svenska båtar i klar minoritet. I Kristianopel var vi en kväll i slutet av juli fyra svenska båtar av totalt ett trettiotal båtar. Och så ser det ut längs hela sydkusten. På morgonen i Kristianopel var där en stor holländsk båt vars hela besättning pumpade ut sitt bajs och toapapper mitt bland båtarna. Hamnkapten Sven-Erik blev helförbannad, när han kom på dom med detta oskick och gav dom på sitt oefterhärmliga sätt order om att vara ute ur hamnen inom en kvart. Den holländske skepparen såg minst sagt sur ut, men lade loss omgående – han var väl medveten om vad dom hade gjort.
Kommer lagen om toatömning att gälla utländska båtar eller kommer vi att söderut slippa köer vid tömningsstationerna och istället ha tyska, danska och holländska bajskorvar kring båtarna till frukosten i sittbrunnen?
Claes Nettelbladt, Lidingö Segel Sällskap. KSSS