Långfärd Läsvärt Löpsedel Nyheter Ombord
”Inspektera fenkölar regelbundet!”
Regelbundna inspektioner av fenkölar och noggrann planering inför och under havsseglingar är brittiska haverikommissionens förslag för att förbättra säkerheten efter segelbåten Cheeki Rafikis haveri i Atlanten för snart ett år sen. Besättningen på fyra personer omkom efter att båten, en Beneteau First 40.7, tappade kölen och slog runt mitt i Atlanten.
Brittiska haverikommissionen för sjöfart, MAIB, presenterade i dag sin utredning om Beneteaun Cheeki Rafiki som slog runt efter att besättningen konstaterat att båten läckte in vatten. Cheeki Rafiki var på väg från Antigua i Karibien till Southhampton i England.
Haveriutredningen är en av de mest ambitiösa efter en modern fritidsbåts haveri. Länkar till rapporten finns längre ned på denna sida.
Besättningen upptäckte att båten läckte in havsvatten men hittade inte orsaken till läckan under den tid som kontakt med land fortfarande upprätthölls. Efter flera dagar med lugnt väder hamnade båten i tuffa lågtryck med fem meter höga vågor när olyckan ägde rum. Vädret var ändå inte värre än vad båten är klassad för (A)
Tidigare grundstötningar och bristfälliga reparationer kan vara orsak till olyckan, konstaterar utredningen.
Utredningen konstaterar att det inte är ovanligt att delar av kölfästningen på Beneteau First 40.7 lossnar. I samband med utredningen har MAIB:s utredare inspekterat fyra båtar där materialet mellan och utanför köl och skrov släppt. Vittnesmål om ytterligare tolv båtar med skador i fästområdet har inhämtats.
Kölen var en fenköl av bly fäst med nio 24 millimetersbultar. Utredningen konstaterar att brickorna för bultarna var mindre än dagens uppdaterade krav.
Cheeki Rafiki var flitigt använd under åren och hade stött på grund flera gånger. Senaste större reparation i området vid kölfästningen skedde 2011, men man misstänker att Cheeki stött på botten minst två gånger i hemmahamnen senaste två åren innan haveriet.
Metoderna för att reparera skador på kölfästen skiljer sig åt inom branschen, konstaterar utredarna.
Olycksbåten hade tidigare tilldelats ett kategori MCA 2-certifikat av Yacht Designers and Surveyors Association (YDSA) men förlorade det när båten inte inspekterades i tid. Det konstateras i rapporten att det var oklart om Cheeki Rafiki skulle klassats för yrkestrafik eller som fritidsbåt.
>> Klicka här för rapporten i sin helhet + mer material från MAIB
/Redaktionen
redaktion@pakryss.se