Hem » Nyheter

Nyheter

Joakim ska över Atlanten med 6,5-metersbåt

13 december, 2019 – 11.39 Ingen kommentar

Stöttad av Sveriges mest erfarna havskappseglare satsar Joakim Brantingson på att bli en av de första över Atlanten i Mini Transat 2021.
– En sån här utmaning innebär att jag aldrig är bättre än min lägstanivå. Att höja den är mitt heltidsjobb numera, säger Joakim Brantingson.

Idén om att ställa upp i en av de mest krävande havskappseglingarna för soloseglare, Mini Transat, väcktes under en segling mellan Göteborg och Stockholm.
– Jag hade köpt en Mini 650 i Göteborg och på väg hem insåg jag vad kul den här överriggade båten och seglingen är, säger Joakim Brantingson som har Stockholm som hemmahamn.
– Det jobbiga på hemvägen från Göteborg var hamnstoppen med förtöjning, fendrar och annat, men ute på havet fanns inga svordomar. Utmaningen att segla riktigt långt började kännas verklig.

Joakim Brantingson

Joakim Brantingson har ett nätverk av bland annat erfarna seglare, en meteorolog och en sjukgymnast som stöttar i satsningen inför en av världens mest krävande havskappseglingar. Bild: Johan Boström

Sedan dess har Joakim seglat flera gånger med sin träningsbåt till Åland och Gotland och under det senaste halvåret har satsningen mot Mini Transat 2021 varit helhjärtad och vuxit till ett heltidsjobb. Ett nätverk av Sveriges mest erfarna havskappseglare stöder Joakim med råd och hjälp. Bland namnen finns Pia L’Obry som är den enda svensk som genomfört ett Mini Transats över 4000 sjömil tidigare. Gurra Krantz, Mikael Ryking, Odd Lindqvist, Martin Hedberg och Oskar Kihlborg bidrar också med sina erfarenheter från liknande projekt och med sina specialkunskaper.
– Mina egna erfarenheter går ännu inte att jämföra med deras, men samtidigt som jag samlar egna lärdomar försöker jag ta reda på vad som faktiskt krävs för att inte bara genomföra, utan också göra det framgångsrikt. Det spelar ingen roll om du är världsbäst på att gippa om din nacke slutar fungera när du når Cape Finisterre. Både de fysiska och mentala gränserna är oftast avgörande. Därför finns också en fysiolog, psykolog, sjukgymnast och läkare ombord i projektet som alla hjälper mig.

Hur har du fått alla de här personerna att ställa upp?
– Det finns en naturlig uppförsbacke. Seglare eller ej, ingen räknar med att man är en vettig kille, för ingen som är det hade ju korsat Atlanten på egen hand i en så här liten båt. De tror i alla fall på mig och nätverket har vuxit från bekanta till bekantas bekanta till vad det är i dag. Jag är otroligt tacksam för att de finns och ställer upp.

Även om Mini Transat ska vara en mindre utmaning ekonomiskt än seglingsmässigt så krävs det pengar till båt, segel, transporter och flera kvalificeringsseglingar. En finansiell partner assisterar Joakim med resurserna för inköpet av en konkurrenskraftig båt tills dess att ytterligare någon partner kommer ombord som vill exponera sina varumärken.
– Min nuvarande träningsbåt räcker helt enkelt inte till i konkurrensen mot de senaste båtarna – det handlar om säkerhet, prestanda och ergonomi. Den nya båten, en Vector 6.50, är en scow-modell konstruerad av Etienne Bertrand och ser ut som en stor Foppatoffla, men det breda förskeppet ger maximalt rätande moment. Man får komma ihåg att den inte är byggd för Baggensfjärden utan för Atlantvågor. Scow-designen är en torrare båt att segla och det kan förstås ha betydelse när man är ute i uppåt 25 dygn under slutet av orkansäsongen.

Klassen kräver en minimivikt och att man har med sig ett visst antal liter dricksvatten vid starten.
– Jag vet att vissa seglare har tömt ut vatten direkt efter starten för att få båten att gå fortare, vilket minst sagt är tveksamt om seglingen drar ut på tiden, men före start tas saxen fram för att ta bort lapparna i nacken på seglarställen med tvättråden. Ingenting som inte är nödvändigt kommer med ombord.

Minitransat

Rutten för Mini Transat skiftar mellan upplagorna men går alltid från Europa till Karibien eller Sydamerika via ett hamnstopp på vägen.

Arrangörerna kräver av säkerhetsskäl att man kvalificerar sig med kappseglingar på sammanlagt 1500 sjömil och 1000 sjömil på egen hand som ska dokumenteras. Mini Transat startades i England, men domineras i dag av franska seglare som också står bakom arrangemangen.
– Jag tar ner den nya båten till Frankrike redan till våren för kvalificeringarna som börjar i april. Båten som blir kvar i Sverige kommer att fortsätta att seglas på hemmaplan.

Klassförbundet har ambitionen att hålla nere kostnaderna för deltagarna, så varken elektroniska sjökort eller väderdata tillåts, utan endast gps, ais, vhf, kortvågsradio, autopilot och satellitnödsändare finns ombord.
– För att vara en havskappsegling är man helt ensam, isolerad, under en relativt lång tid. Det tycker jag är en spännande utmaning, men att vi inte får väderinformation tycker jag är dumt av säkerhetsskäl. Kostnadsmässigt har de verktygen blivit väldigt mycket mer överkomliga under de senaste åren.

Hur förbereder du dig på att vara isolerad under en så lång period?

Joakim Brantingson

Höstens träning med Mini 650:n har bjudit på en hel del mörkernavigering. Bild: Elin Johansson

– Det skapar speciella förutsättningar att inte ha en aning om hur det går för de andra deltagarna, eller att kunna ringa hem på satellittelefonen och få support. Får jag en trasslig situation direkt efter starten utanför La Rochelle vet jag inte om de andra seglarna har drabbats ännu värre än jag själv. Jag kommer alltså att göra allt för att segla i mål!

Havskappseglingen Mini Transat startade som ett alternativ till de alltmer ekonomiskt krävande arrangemangen under slutet av 1970-talet. Sedan dess har havskappseglingen utvecklats till elitidrottande med en ständig teknisk utveckling som kräver stora finansiella resurser för att överhuvudtaget kunna delta. I Mini Transat är den tekniska nivån och utvecklingstakten av båtar och utrustning hög, men eftersom storleken på utrustningen helt enkelt är mindre så blir också kostnaderna lägre. Till skillnad från exempelvis den större klassen IMOCA 60, har introduktionen av bärplan ännu inte gett så stora fartskillnader, så att klassen har delats upp. Mini-klassen är indelad i två grupper, prototypbåtar och serieklassen som Joakim Brantingson deltar i.

Starten för Mini Transat gick i år från Frankrike med ett stopp på Kanarieöarna innan andra sträckan till Karibien påbörjades. Årets upplaga försenades med nästan två veckor på grund av det extrema lågtrycket Lorenzos härjningar. Den sista seglaren i tävlingen nådde fram till västindiska Martinique i slutet av november.

LÄS MER:  Följ Joakims satsning på Mini Transat 2021 i sociala medier via @joakimbrantingson

Vector 6.50

Joakim kommer att segla med en Vector 6.50 (av samma typ som på bilden) ritad av Etienne Bertrand.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar