Hem » Nyheter

Nyheter

”Kan inte räkna med särskilda laddstationer”

17 april 2018 – 13:58 En kommentar

Marknaden är för liten för att någon ska satsa på en omfattande ny infrastruktur för laddning av elbåtar, säger Gustav Hasselskog som utvecklar den eldrivna båten Candela anpassad för de laddmöjligheter som redan finns.

Bristen på laddstolpar med hög strömstyrka anges ibland som ett hinder för utvecklingen av eldrivna båtar. Bland annat hänvisar regeringen sin begränsning av subvention för eldrivna båtar, som bara ska omfatta utombordare, till att det saknas en infrastruktur för båtar med elinombordare.

Ingenjören och entreprenören Gustav Hasselskog utvecklar den eldrivna daycruisern Candela med en räckvidd på cirka 50 sjömil i över 20 knop. Han varken tror på eller vill vänta på bättre möjligheter att ladda batterier snabbare längs kusterna.
– Det finns inte tillräckligt mycket pengar i detta. Marknaden är för liten för att någon ska satsa på en ny infrastruktur för laddning av elbåtar och vi anpassar oss istället till de vanliga uttag som finns på bryggorna i dag.

Elbåten Candela

Candelas första av två skrov som har tagits fram för tester. Bild: Candela

Precis som i elbilar finns själva laddaren oftast på båten och den avgör hur kraftfull laddningen kan vara. Ett vanligt uttag med 230 volt kan ha uppåt 16 amperes strömstyrka och med ett sådant laddar Candelas batteribank fullt på tolv timmar. Med en högre amperestyrka och likström skulle batteribanken kunna laddas på mindre än en timme.
– Det är ett misstag att direkt jämställa laddbehoven för båtar och bilar. Man använder inte båten på samma sätt som en bil. Ska du köra en lång sträcka med bil är det avgörande att det går fort att ladda och sedan köra vidare. Med båt är det naturligt att ligga still och ladda över natten. Med tillräcklig räckvidd kan man bekvämt planera för laddning av sin elbåt och använda den som en med traditionell motor, menar Gustav Hasselskog.
Den konkreta förbättring som Gustav hoppas på är fler uttag med trefas i hamnarna.
– Tre gånger 16 ampere finns på önskelistan och skulle korta laddtiden, men det är inte nödvändigt.

Samtidigt finns konkreta planer för utbyggnad av laddmöjligheterna längs de svenska kusterna. I Nynäshamn planeras nya laddstolpar med högre uteffekt redan till sommaren.

Laddstolpe båt

Laddstolpar för bilar har ofta en högre strömstyrka än hushålluttagen.

– Vi planerar en demoanläggning med laddstolpar i gästhamnen i Nynäshamn senast till månadsskiftet maj/juni, säger Sören Colbing som driver projektet med planer på flera laddstationer i skärgården utanför Nynäshamn.
– Till att börja med är det stationer i Nynäshamn och Haninge kommun. Den första demoanläggningen ska kompletteras med solenergi, hoppas vi.

Företaget E-sea har fått stöd av statliga Vinnova att ta fram tre laddstandarder för elbåtar. En för befintliga uttag som finns på bryggorna i dag och två snabbladdare varav den ena med likström och en kapacitet på uppåt 120 kW.

Amanda Bjurenborg vid Luleå tekniska högskola har i samarbete med utvecklarna av E-seas lösningar skrivit en examensuppsats om konstruktion och standardisering av laddare för elbåtar. I uppsatsen finns en hel del bakgrund för den som är intresserad av att fördjupa sig om tekniken. Uppsatsen går att ladda ner och läsa här (även länk nedan).

LÄS MER: Nytt bidrag för elutombordare [ pakryss.se 12 april, 2018 ]

LÄS MER: E-Sea Power: The Design and Standardization of Chargers for Electric Boats [ pdf ]

 

Johan Boström
johan@pakryss.se

,

En kommentar »

  • Tommy Svensson skriver:

    Segelbåt med elmotor borde vara framtiden. Jag tror en utmaning när det gäller att ladda elbilar och elbåtar kommer vara serviserna till de befintliga anläggningar som är tänkta att användas. När man dimensionerar uttag till en båtanläggning är den inte anpassad för ett uttag på 16A per uttag. Man har räknat med en sammanlagring på kanske 400w per uttag. Inte 4kw. Det betyder att man måste dra in kraftigare serviser till de anläggningar som skall användas till detta. För enstaka uttag är det inte ett problem. Det går alltså inte att sätta upp hur många laddstationer som helst i en befintlig anläggning, utan nya anläggningar borde planeras och byggas. Då uppkommer ju möjligheten att bygga ett laddstationsnät som är anpassat efter båtlivet och inte efter placeringen av befintliga hamnar.
    Tommy