Långfärd Läsvärt Löpsedel Nyheter
Kjell närmar sig Hobart
Kjell Litwin närmar sig sakta men säkert Hobart på Tasmanien med sin Vagabond 31, Selene. Han har seglat längre solo nonstop än någon annan svensk tidigare.
Kjell Litwin lämnade Englands sydkust i slutet av juni och har sedan dess korsat ekvatorn i Atlanten och rundat Afrika. Resan i Atlanten gick relativt snabbt och problemfritt, men påväxt på skrovet, ett trasigt vindroder, tandvärk och brist på dricksvatten har lett till beslutet att avbryta nonstop-seglingen jorden runt för ett stopp i Hobart på Tasmanien. På måndagsmorgonen hade Kjell land i sikte för första gången sedan han lämnade England. Han låg då drygt 20 sjömil utanför Diorite Point på sydvästra Tasmanien och hade cirka 120 sjömil kvar till hamnen i Hobart. Eftersom Kjell kommer att segla hela vägen in till hamnen är det osäkert när han kommer fram. Han hälsade på söndagen till På Kryss läsare:
”Blir kärvt med vatten sista biten om stiltje, annars är det okay. Tanden är varken bättre eller sämre. Har alltid något att göra. Nu närmast verktygsvård. Bytte gasoltub denna morgon och fick tillverka ny packning. Har konstigt nog alltid mtrl till det som krävs av någon konstig anledning – troligtvis min hamsterteknik som gör sig gällande…
Det enda tråkiga nu är tidsnöden för Kap Horn, samt detta eviga rullande när stiltje infinner sig. I övrigt går det ingen nöd på mig!”
Från en bästa snittfart under en vecka på 5,2 knop i Atlanten var snittfarten söder om Australien under sista veckan i november, 1,7 knop. Anledningen är bland annat en omfattande påväxt av långhalsingar som skapar kraftigt motstånd under vattnet och drar ner farten. Eftersom Selenes vindroder gått sönder kan Kjell inte heller segla lika effektivt dygnet runt som tidigare. Ett annat problem har varit tillgången på dricksvatten. Tankarna ombord sinade i Indiska oceanen och Kjell fick då hjälp av Istvan Kopar som deltar i havskappseglingen Golden Globe Race 2018, GGR. Kopar befinner sig just nu mellan Nya Zeeland och Kap Horn och har nu (långt senare) i sin tur ont om vatten ombord. Kjell samlar vatten ombord, men har precis så att han klarar sig. Han skriver via satellit att han ser fram emot att komma till Hobart och skulle inte tacka nej till en lättöl. Samtidigt konstaterar han att det första han kommer att dricka är ”troligast vatten från kran på bryggan”. Lagningen i en tand har lossnat och börjat att besvära. Kjells fokus är ändå på fortsättningen från Hobart till Europa. Han ser fram emot att kunna segla vidare utan långhalsingarnas motstånd och med ett fungerande vindroder.
I år är det femtio år sedan Robin Knox-Johnston blev den förste att segla solo nonstop jorden runt. Därför arrangeras havskappseglingen GGR och utmaningen Longue Route. Kjell Litwin seglar utanför de arrangemangen. Av det rekordstora antal soloseglare som gav sig iväg under sommaren 2018 återstår fem GGR-seglare och elva Longue Route-deltagare.
På Kryss kommer att publicera en intervju med Kjell Litwin i samband med det planerade hamnstoppet i Hobart.
LÄS MER: På Kryss artklar om Kjell Litwin och Selene på pakryss.se
LÄS MER: Litwins position- och statusrapporter via Garmin Mapshare
Johan Boström
johan@pakryss.se
Det finns provisorisk lagning av tänder som heter ”3M Espe Cavit”. Om det är varbildning hjälper det att ta en liten bit av en pencilin tablett och trycka in i den trasiga tanden.