Mitt På Kryss
Kommentar: Solglasögon på sjön
Läste med intresse artikeln om solglasögon i nummer 4/2010. Jag har varit på sjön sedan födseln (första kortet på mig är när jag två månader gammal i augusti 1958 får flaska i sittbrunnen på mina föräldrars skärgårdstrettia!) och har även i övrigt varit aktiv med skidåkning, idrott och som arméofficer. Det var ett hårt slag för mig när jag efter ett par års universitetsstudier började bli närsynt och inte längre såg tillräckligt bra…..
Linser har aldrig varit något alternativ (tycker det känns konstigt att ha ”plåster” på ögonen), så jag har tvingats experimentera med glasögon. Frånsett att glasögon inte gillar vattenstänk och saltlager, så fungerade det trots allt hyggligt till dess jag fick progressiva glas. Det blev helt plötsligt svårt att fokusera vid skjutning, för att inte tala om hur det är att växla mellan plotter, radar, sjökort och samtidigt försöka se prickar och öar.
Jag började med att köpa clips till mina vanliga glasögon. Helt värdelöst! De är ofta polariserande så de släcker instrument och skärmar. Dessutom kommer det in solljus mellan glasen och clipsen som skapar reflexer.
Efter ett ha experimenterat med olika glas har jag personligen kommit fram till att ett par vanliga pilotglasögon, färgade motsvarande Ray Ban G15 (som ursprungligen togs fram för att piloter skulle se bakom repiga rutor), med ett progressivt glas som ger en bredare och djupare vy för läsning är det optimala för mig. Fungerar perfekt på sjön (även bakom rutor – jag åker numera mest motorbåt), i bilen och i skidbacken. Eftersom de är lite djupare ”utåt sidorna” så går det bra att växla mellan närseende och distans så att mycket av ”nackvickandet” för att fokusera i närområdet elimineras. Kan varmt rekommenderas.
Bästa båthälsningar
/Torgny Hellström, Lund