Läsvärt Nyheter
Kultiga kulturbåtar i konkursauktion
Tre svenska passagerarfartyg, alla över hundra år gamla, säljs på konkursauktion nästa vecka. Även det anrika rederinamnet Svenska Amerika Linien ingår i köpet av en av båtarna.
Mitt under högsäsong gick rederiet Kulturbåtarna i konkurs i somras. Kostnaderna för passagerartrafiken i Göteborgs skärgård och längs Bohuskusten täcktes inte av intäkterna och konkursförvaltaren ställde in båtarnas turer med omedelbar verkan i juli. Passagerare, varav många inte får ersättning för förbetalda biljetter, blev strandsatta på bland annat Älvsborgs fästning och fick ta sig hem på annat sätt.
Nu säljer konkursboet båtarna var och en för sig. Till den största och mest uppgraderade, Nya Skärgården, följer även rederiverksamheten med samt det anrika varumärket Svenska Amerika Linien och en rad webbadresser som exempelvis Vingafyr.se.
Med snart en vecka kvar till auktionen hade ingen av konkursförvaltarens minimipriser uppnåtts på tisdagen och Nya Skärgården, som värderas till drygt 7 miljoner kronor, hade ett bud på drygt en miljon kronor medan det minsta, Svea af Bohuslän, då hade ett bud på 80 000 kronor. Länk till auktionen finns nedanför artikeln.
Förutom ett elverk på det minsta fartyget Svea av Bohuslän är fartygen i stort sett tekniskt kompletta för trafik. Alla har passagerarfartygscertifikat som gäller minst till nästa höst och samtliga fartyg har varit på varv för skrovinspektion under förra året.
Fakta om fartygen:
Nya Skärgården har gått i trafik på östkusten, västkusten och i Vättern sedan 1915.
Byggd 1915 av Motala Verkstad
Drivs av en diesel på 450 hk
Längd: 32,11 meter.
Bredd: 6,32 meter
Djupgående: 2,51 meter.
225 passagerare.
Vid köp av Nya skärgården ingår även konkursboets immateriella rättigheter som exempelvis varumärket Svenska Amerika Linien och flera webbadresser som exempelvis Vingafyr.se, harbourtour.se och westcoastline.se.
Ellen af Bohuslän har hunnit med att gå längs Norrlandskusten, i Vättern, Vänern och i Bohuslän under sitt 133-åriga yrkesverksamma liv.
Byggd 1885 av Motala Verkstad.
Drivs av en diesel 275 hk.
Längd: 23,24 meter.
Bredd: 4,7 meter.
Djupgående: 2,2 meter
Vid upptagning på varv för bottenmålning och andra servicearbeten 2017 byttes även bogpropellern.
Svea af Bohuslän byggdes 1904 på Södermalm i Stockholm och har hunnit gå i trafik i Stockholms skärgård, längs östkusten, i Dalälven och i Bohuslän.
Drivs av en diesel på 230 hk.
Längd: 20,16 meter.
Bredd: 5,1 meter.
Djupgående: 1,7 meter.
Fartygets elverk läcker olja efter att verket blev tappat vid installation.
Fartygen visas vid sina respektive kajplatser i Göteborgsområdet på följande tider:
Nya Skärgården:
Måndag 26/11 kl. 14.00-14.30.
Onsdag 28/11 kl. 14.00-14.45.
Svea af Bohuslän och Ellen af Bohuslän:
Fredag 16/11 kl. 11.00-12.00.
Fredag 23/11 kl. 11.00-12.00.
Onsdag 28/11 kl. 15.00-16.00.
Programledaren, båtentusiasten och skepparen Harald Treutiger var en av Kulturbåtarnas delägare vid konkursen.
LÄS MER: Nätauktionerna för fartygen hos PS Auction
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Har en Tavla av Svea af Bohuslän, målad av Josef Elov -67. Är någon intresserad av tavlan? Tror det är olja. Någon sorts etikett bakpå: AB Wilh Bäcker.