Mitt På Kryss
Långfärdsmotorbåten: konstruktionsupprop
Det är kanske ingen traditionell konstruktionstävling, utan snarare ett samarbete för att fundera på hur en del av framtidens båtliv skulle kunna se ut.
Men det kommer att delas ut flera priser, och alla läsare kommer att kunna vara med och rösta på de förslag som de tycker fört konstruktionerna framåt. Slutdatum är runt 30 september 2013.
Kravspecifikation:
Långfärdsmotorbåt med ett längdmått på sju upp till tio meter, med plats för två personer (med ytterligare två tillfälliga gäster, kanske barn eller barnbarn). Den ska klara sig ute under längre perioder (upp till två veckor) utan att behöva gå i hamn för att bunkra mat, vatten eller bränsle. Båten ska fungera såväl tidigt på våren som sent på hösten.
Fartområdet är våra kuster med dess relativt skyddade vatten (CE-kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Konstruerad för resor nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med sex på Beaufort-skalan (upp till 14 m/s) och signifikant våghöjd upp till två meter. Deplacerande eller semideplacerande skrov.
Ett önskemål – men inget krav – är att båten ska kunna byggas av en någorlunda händig lekman med en liten verkstad; materialet kan vara aluminium, Divinycell eller kanske plywood. Ett annat önskemål är att lätt kunna ta båten på en trailer, men är båten för bred eller tung får man transportera med lastbil, det finns flera sätt att utvidga seglingsområdet.
Priset är inte oviktigt, och det gör i sin tur att storleken begränsas i denna konstruktionsövning. Priset på en varvsbyggd båt och en amatörbyggd skiljer sig kraftigt åt. Vi definierar därför inget maxpris, utan nöjer oss med att begränsa längden.