Långfärd Mitt På Kryss
Långfärdsmotorbåten: Long Range Cruiser
Nu har vi kommit till den sista modellen av långfärdsmotorbåt i konstruktionstävlingen. Det är en konstruktion med vasst förskepp, som passar fint i våra skärgårdar och inlandsfarvatten. Med mycket litet hydrodynamiskt motstånd, som en Petterssonbåt från 1930-talet, ska den gå lätt genom vattnet och inte kräva någon särskilt stor motor.
Inspirationen kommer från Steve Dashew, som gjort Unisailboat – en 20 meter lång aluminiummotorbåt som har tydliga drag från Steves segelbåtar. Han har räknat ut att för priset av en rigg till en lika stor segelbåt kan han köpa bränsle för att åka jorden runt!
Finske konstruktören Dennis Harjamaa, som numera bor på Nya Zeeland, bygger båten LRC 58:an ”Koti” (på bild här ovan). Dennis bygger det mesta själv men hyr in specialistkompetens, till exempel svetsare när det behövs.
Dennis Harjamaas LRC 58 har samma ursprung som Steve Dashews båtar men kommer att bli billigare att bygga. Han tror att det kan vara fullt möjligt att minska ner hans konstruktion till tio–tolv meter även om längd/bredd-förhållandet då ändras en del.
I vår grundidé, som bygger på en förminskad version av Dennis LRC 58, kommer bredden att vara beskedlig och vattenlinjen smal. Även här är överbyggnaden hämtad från fiske- och arbetsbåtar.
De föreslagna måtten är beskedliga 9,9 x 2,6 meter. Kanske kan det bli dieselelektrisk framdrift, eftersom båtens storlek ger bättre utrymme. Motorstyrka: cirka 30-40 hk, även med direktdrivning och rak axel.