Långfärd Läsvärt Nyheter
Långkölad stålbåt i Moitessiers anda
En modifierad version av Bernard Moitessiers långkölade Joshua byggs nu inför världsomseglingen Golden Globe Race 2022. Den kommer även att säljas till andra hugade långfärdsseglare.
Aldrig har så många planerat att själva segla runt jorden non-stop. Sammanlagt ett hundratal officiella projekt laddar för det nästan omöjliga. Bara i Sverige finns minst tre seglare som planerar att ge sig av nästa år som också är jubileumsår femtio år efter det första och mycket uppmärksammade Golden Globe Race 1968 med Robin Knox-Johnston som vinnare.
Intresset för nästa års Golden Globe Race, och det franska arrangemanget Le Lounge Route som både Anders Eriksson och Magnus Reslow planerar att delta i, är mycket stort och redan nu planeras ett Golden Globe Race år 2022 med två entypsklasser namngivna efter Robin Knox Johnstons Suhaili och den franske långseglaren Bernard Moitessiers Joshua.
Nybyggda långkölade långfärdsseglare är inte särskilt vanligt, men nu byggs minst tio modifierade versioner av Moitessiers Joshua 40 inför det tredje Golden Globe Race. Utöver de båtar som beställs till långfärdsregattan kommer varvet även att bygga båtar på eventuella ytterligare beställningar.
Den nya Joshuan har ett något längre skrov, är lite bredare och djupgående och har en högre mast än Moitessiers original, enligt konstruktören Don McIntyre som menar att hans konstruktion är en modern version i den franska långseglarens anda.
Eftersom Joshuan förväntas segla snabbare än båtarna i den ordinarie mindre Suhaili-klassen ska starten för Joshua-båtarna gå någon vecka efter de mindre båtarna.
Båten är byggd i fem och sex millimeter tjockt stål med fem separata vattentäta utrymmen. De nya Joshuabåtarna byggs på varvet Asboat Yacht Building i Izmir, Turkiet, och kostar runt 300 000 euro.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se