Läsvärt
Långläsning: Mönstra på för äventyr
Att följa med som “paying crew” är ett sätt att segla både i Sverige och till mer exotiska platser, utan egen båt. Trots liten erfarenhet av segling kunde Mike Dawbers dröm att segla på ett världshav bli sann.
NÄR HAN SATT ensam i sittbrunnen med kopplad säkerhetslina och kulingen slet i segel och rigg var en liten del av Mike Dawber inte helt övertygad om att han valt rätt. Men han tog spjärn och höll ett stadigt grepp runt rorkulten på Tumler. Han levde ju trots allt sin dröm, att segla på ett världshav. Och fast den svenska båten var på väg i kulingvindar från Madeira till Teneriffa, var skotten, med nästan noll seglingserfarenhet, inte orolig i det hårda vädret.
– Jag litade på vår skeppare Staffan. Däremot gav vädret ute på sjön en känsla av sårbarhet. Kraften från vattnet, vinden och båtens rörelser var oerhört påtaglig och jag insåg hur be- roende jag var av Staffan för att klara av situationen, säger han.
Ålder: 49.
Bor: Aberdeenshire, Skottland.
Gör: Ingenjör.
Aktuell: Mönstrat på två veckor som betalande besättning från Madeira till Kanarieöarna tur och retur.
MIKE HITTADE STAFFAN Sandbergs annons om betalande besättning på sajten sailingnetworks.com. Trots att Mike i princip saknade seglingserfarenhet, hans enda tidigare erfarenhet inskränkte sig till en och annan gummibåt och en insjötur med en liten katamaran, tvekade han aldrig att kontakta Staffan. Det fanns nämligen ett annat intresse de två delade: vand- ring och att utforska natur.
– Jag har rest mycket och gjort expeditioner till avlägsna platser och är van vid att leva i naturen. Så när Staffan sökte efter någon med just de erfarenheterna kände jag att det passade mig perfekt, säger han.
Mike mönstrade på som paying crew, ett fenomen där båtägare som vill långsegla tar emot en besättning som betalar för att få åka med. Kostnaden kan vara ett par hundralappar per dygn, och i uppgifterna ingår allt som en besättningsmedlem förväntas göra – gå vakt, laga mat, svabba däck och städa toaletten.
Det finns delade meningar om att besättningsmedlemmar betalar för att få åka med. Transportstyrelsen har ut- talat sig om att ett fritidsfartyg inte får ta emot betalande passagerare, även om man kan tänka sig ett upplägg där de delar på kostnaderna.
FÖR MIKE DAWBER var tiden på Tumler ett sätt att uppfylla en livslång dröm. Och intresset för att segla på det här sättet är stort. När Staffan Sandberg sökte någon som kunde följa med på hans båt över Atlanten fick han över hundra svar.
– På det här sättet får man en mer varierad besättning och många spännande möten. Jag har haft med personer som forskat inom astrofysik och en fotograf från Los Angeles, bara för att nämna några intressanta möten. Dessutom kan man dela utgifterna och öka säkerheten.
För att välja besättningsmedlemmar ställer Staffan några standardfrågor som alla intresserade får svara på.
– Det säger en del om hur vi passar ihop och om deltagarna har rätt egenskaper. Efter ett kortare telefonsamtal får deltagarna besked om de kan gå ombord och ett mejl med vår överenskommelse och en packningslista. Om de väljer att inte ta med något av det jag har med på listan vill jag veta det. Det har hänt att besättning kommit utan regnkläder inför segling i nord- liga delar av Atlanten.
MIKE DAWBER VILLE få ut så mycket som möjligt av äventyret ombord på Staffan Sandbergs OE32:a Tumler och såg till att förbereda sig noggrant. Han var helt ny inför segling och det var väldigt länge sedan han ens befann sig ombord på en båt. Därför övertalade han sin syster att ta med honom ut i en jolle, på en sjö. Bara för att få lära sig lite om seglingens grun- der. Han såg också till att läsa böcker och se dokumentärer om segling.
– Jag övade faktiskt också på några knopar som jag förstod skulle vara bra att kunna.
Även om Mike aldrig hade kun- nat föreställa sig varje aspekt av vad seglingen som paying crew skulle innebära var det allt han hade drömt om – och lite till.
– Det var fantastiskt att sätta kurs ut mot öppna havet från Madeira. Snart förlorade vi land ur sikte och seglade sedan tre dygn på det sättet. Till en början var det en ganska bekväm seg- ling. Kulingen kom sista dygnet under överfarten.
Mike beskriver hur delfiner skapade ljusspår bredvid båten genom bioluminescence när de simmade bredvid båten nattetid. Och minns hur han under den lugnare delen av seglingen njöt av att sitta till rors ensam i den svarta natten och titta på stjärnorna.
– Det var underbart att sitta på däck när vi ankrade utanför Teneriffa, och att se solen gå ner.
UTÖVER MIKE OCH Staffan fanns det ytterligare en person ombord, Josh Good, också han betalande besättning. Om det fanns någon oro inför resan var det nog främst hur de tre skulle komma överens, och särskilt hur Mikes brist på seglingserfarenhet skulle uppfattas.
– Jag var lite orolig över att jag skulle upplevas som jobbig med alla mina frågor om segling och med de miss- tag jag säkert skulle komma att göra, säger han.
Lyckligtvis visade det sig inte vara något problem. Framför allt lärde Mike sig väldigt mycket, inte minst hur det är att laga mat för tre ombord på en liten båt seglandes på öppet hav i kulingvindar.
– Det var faktiskt en av de svåraste delarna under resan. Dels för att jag är två meter lång, vilket gjorde all vistelse under däck utmanande på
en sådan liten båt. Dels för att båten lutade våldsamt och rörde sig hela tiden. Matlagning fick ske med en hand, eftersom jag var tvungen att hålla i mig med den andra hela tiden, berättar Mike och beskriver hur han hela tiden var tvungen att ta stöd eller spjärna emot med den lediga armen, ibland med höfterna eller med ett knä.
Men seglingen var långt ifrån bara tuff och krävande. Det var egentligen bara de första dygnen som var ”riktigt äventyrliga”, som Mike formulerar det.
– Då seglade vi i ungefär tre dygn. Jag är osäker på tiden eftersom vi gick i fyratimmarsvakter hela tiden, men sedan tillbringade vi också mycket tid i land och seglade från några timmar upp till tolv timmar varje dag.
EN AV DE få saker han köpte specifikt för resan var ett par seglarskor. De skulle visa sig helt överflödiga. Eftersom Josh och Staffan var barfota hela tiden på båten valde också Mike att låta fötterna andas. Skorna förblev oanvända. Tack vare packlistan från Staffan saknade han ingenting under resan.
Total distans under de två veckorna blev 378 sjömil. Men Mike Dawber kallar sig fortfarande inte seglare, även om han lärde sig mycket ombord på Tumler. Om segling, navigering och om vad som krävs i form av praktiska sysslor för att livet ska fungera om- bord på en liten segelbåt tillsammans med två andra. Trots att Mike konstaterar att han fortfarande föredrar livet på land, kommer han med all säkerhet att ge sig ut på liknande äventyr till sjöss. Kanske med Staffan, som plane- rar en segling till Galapagosöarna.
– Men det blir nog hård konkurrens om de platserna, säger Mike.
Text: Henrik Lundqvist
Foto: Staffan Sandberg
Här hittar du båt
Två av de större hemsidorna är Crewbay.com och Findacrew.net. Bägge ger dig möjlighet att sortera båtar efter vart du vill segla och andra kriterier. De är gratis, men har även en betalningsversion som ger tillgång till fler funktioner. Andra möjligheter är olika Facebookgrupper, till exempel Gastbanken, där många svenska seglare är medlemmar. Om du vill leta på plats samlas många långseglare på Las Palmas, Kanarieöarna. Tänk på att det är stor konkurrens om platserna och en del seglare blir trötta på alla som går runt i hamnen och frågar.
Kostnad
Många båtar tar en fast avgift där du även bidrar till driften av båten, inte bara delade kostnader för diesel och marinor. Hur stor avgift beror på båtens storlek och antal personer ombord, några hundra kronor per dag är vanligt. Du kan även hitta personer som vill ha med någon med erfarenhet på sin första havssegling och är beredda att betala din resa och mat. Andra försöker få så mycket som möjligt och kräver över 1 000 kronor per dag. Om turen drivs i kommersiellt syfte ställs andra krav på kaptenens certifikat och båtens säkerhetsutrustning. Det ger även chans för ekonomisk kompensation om turen ställs in. De möjligheterna är annars små om du avtalat en tur med en privatperson som vill träffa nya personer och dela på utgifter.
Tänk på säkerheten
Glöm inte att fråga om kaptenens erfarenhet och utrustning ombord. Försök att få överblick på vilka säkerhetsrutiner och säkerhetsut- rustning som finns. Det är viktigt att du är ordentligt försäkrad, vilken båt du än befinner dig på, att skepparen är seriös och båten avsedd för de aktuella vattnen. Det är svårt att helgardera sig mot alla eventuella situationer som kan uppstå ombord och när man bjuds med av okända privatpersoner måste man tänka sig för.
Många söker
Under högsäsong kan det vara hundratals sö- kande till att segla i populära områden. Kapte- nen kommer att undra varför just du ska väljas ut bland alla andra. Skriv ett lagom långt och specialanpassat meddelande till var och en du skickar förfrågan till. Har du kunskap seglare uppskattar? Har du stor erfarenhet efter att ha seglat med din egen båt? Oerfarna skriver ofta att de “lär sig snabbt” eller är “ivriga att lära sig”. Duktiga kockar och personer som är ”easygoing” är det också gott om. Glöm inte profilbild.
I Kryssarklubbens båt- och gastbank kan du bland annat söka efter besättning eller plats på en båt.