Långfärd Nyheter
Svenska långseglare räddade på Atlanten
Fortissimo 33:an ”Bull” sjönk den 10 mars utanför Bermuda, på väg tillbaka till Europa och Sverige. Niklas Carlberg 35 år och Karin Wiger 24 år ombord räddades av en Panamaflaggad fraktbåt efter att ha utlöst både Epirb och DSC på VHF:en. Det tog bara en dryg timme innan fraktbåten Crown Sapphire var framme efter de larmat.
Så här skriver Niklas själv ombord på s/y Bull på sin hemsida:
”Efter en dryg timme när Sapphire kommer lägger hon sig med sin styrbord sida mot oss. Det är ett svall på ca 7-8 meter med aggressiva vågor just nu och en vind på 18-21 m/s. Vi driver dessutom ifrån det gigantiska lastfartyget. Vi kommer fram till att om Sapphire ligger kvar så navigerar vi runt till babords sida där vi hamnar lite i lä och slipper de aggressivaste vågorna. Här driver vi dock in lastfartygets sida istället för ifrån och vi har kvar havssvallet som tar oss 7-8 meter upp och ner längst Sapphires babordssida. Det är en uppenbart farlig situation men känns som det bästa alternativet.
Vi lyckas förankra oss med en tamp akterut och en förut så att vi inte rör oss så mycket i sidled utan mest åker våldsam hiss upp och ner längst fartygssidan. Jag får ner en tamp från däck som jag knyter fast en väska i där vi packat ner pass, plånböcker, och det viktigaste. Det går rimligt smidigt att få upp väskan. Längst friborden på lastfartyget har besättningen hängt ut ett stort lastnät, modell större. Vi åker upp och ner längst fartygssidan, när vi är som högst når vi nästan översta metern på lastnätet. Karin tar ett initiativ efter att ha känt av hur båtarna rör sig och tar tag i nätet när vi är på toppen av ett svall. Hon hänger kvar och det verkar funka. […]
Efter att sett att Karin är uppe vid toppen på nätet och blivit fångad av lastfartygets besättning suger jag själv tag i lastnätet på nästa topp och klättrar för livet… Kan man väl säga.
Sista titten jag tog in in ruffen på Bullen stod vattnet upp till sofforna i salongen.”
Läs hela inlägget på hemsidan The Journey.
Båten förmodades ha sjunkit efter två dagar när Epirbsignalen försvann. ”Runt åttatiden på morgonen lokal tid slutar EPIRB:en sända. Vi lämnade den kvar i segelbåten då vi hade lite annat att tänka på när vi lämnade den. Antingen har den fastnat i båten när den sjunkit eller så har batterierna tagit slut. Vi vet inte vilket. En EPIRB ska kunna sända i minst 96 timmar och nu hade det bara gått ca 42 timmar.” (från TheJourney)
Anledningen till vatteninträngningen som började ett par dagar innan kan ha varit en läckande eller sprucken propelleraxelhylsa.
I onsdags 12 mars sattes de iland i Wilmington, Delaware, och väntas hem till Sverige i helgen. Tidningen Bermuda SUN rapporterade om händelsen. Även Washington Post hade en artikel.
Från JRCCs blogg:
”Klockan 20:41 igår kväll mottog Sjö & flygräddningscentralen(JRCC) ett larm från en nödsändare(Epirb) från en svensk segelbåt, ingen nödposition fanns i larmmeddelandet.
20:54 inkommer larmtelegram nummer två med position i området runt Bermuda. Genom efterforskning hos kontaktpersoner kopplade till båten får vi reda på att det är en 33 fot segelbåt med två personer ombord som avgick från Stuart i Florida den förste mars för att segla till Bermuda. En resa som beräknades till ca 10 dagar.
JRCC samverkar med JRCC Norfolk (USA) som är ansvarig räddningscentral för området vid Bermuda. JRCC Norfolk skickar ut spaningsflyg mot Bermuda och informerar handelsfartyg i området. Det blåser ca 15 m/s och sjön är 4-5 meter i området.
23:20 meddelar JRCC Norfolk att handelsfartyget Crown Sapphire har lokaliserat båten som tar in vatten och personerna har gått i livflotten.
00:40 meddelar JRCC Norfolk att Crown Sapphire lyckats ta ombord personerna och de mår bra. De får nu följa med Crown Sapphire tillbaka till USA dit fartyget är destinerat.”
Ingen kommentar »
1 Pingbacks »
[…] Läs om utdrag ur bloggen på Påkryss.se […]