Läsvärt Löpsedel Nyheter Säkerhet
Linfärjorna allt fler
Linfärjorna blir fler och på fredag invigs den första eldrivna på östkusten.
– Visa tydligt vad du tänker göra och håll gott avstånd, hälsar befälhavaren Kent Flat till fritidsbåtskepparna inför årets säsong.
Från förarplats helt omgiven av fönster ser man allt som händer på vattnet inom flera hundra meter. En motorbåt närmar sig från norr och radarn visar att den saktar ner ett par hundra meter bort. Ais:en visar ingen farkost i närheten så Kent Flat startar blixtljusen på färjan och på land. Motorbåten saktar av till stopp och Kent drar på och lämnar Vaxholm. Ett par minuter senare anlöps Vaxholmen.
– Det är smidig trafik det här, säger Kent Flat som är befälhavare på fem linfärjor från Stegeborgsleden i söder till det senaste eldrivna tillskottet i Vaxholm.
I hela landet finns över tjugo linfärjeleder och fler lär det bli eftersom de anses driftsäkra och miljövänliga. Nya mindre leder har öppnat i Sverige de senaste åren. Bland annat mellan Kosteröarna och i Strömstad. Och Trafikverkets linfärjor i Hamburgsund och mellan Malö och Fröjdendal har bytt dieseldriften till el via kabel.
– Men många båtägare verkar osäkra på vad som gäller när det gäller färjor, säger Kent som ha några enkla råd till fritidsbåtar:
– Visa tydligt vad du tänker göra och håll gott avstånd. Om du inte tänker gå igenom så stanna på avstånd istället för att planera att stanna strax innan.
En linfärja har ofta, utöver de tre röda lanternorna i triangel, också varningsljus. Trafikverkets färjor har blixtljus ombord och på land som styrs från färjan.
– Åk inte heller när vi lägger till innan signalerna är avstängda, uppmanar Kent som aldrig under sina fem år som befälhavare på linfärjorna varit med om att en båt gått in i wiren. En linfärja kan inte tvärstanna men draget på linan kan avbrytas så att linan sjunker. Mellan 2010 och 2016 anmäldes 24 incidenter/tillbud i samband med Trafikverkets linfärjor.
– Framförallt segelbåtar går för nära för att det ska vara säkert. Jag är själv seglare och förstår att man vill hålla en hals så länge det går. Men en linfärja måste ha säkerhetsmarginaler och chansar aldrig, så därför kan en fritidsbåt som kommer nära tvinga oss att nödstoppa eller vänta. Onödigt, tycker jag, säger Kent.
Kastelletleden mellan Vaxön och Vaxholmen blir den första eldrivna linfärjan på östkusten och invigs nu på fredag klockan 13.30. Projektet ska så småningom utvärderas för att se om färjetrafiken ska fortsätta efter testperioden på tre år.
Sjöfartsverket har varit kritiskt till Vägverkets remissförfarande för Kastelletleden men skriver i ett yttrande den 25 april att verket ”konstaterar att linfärjan till Vaxholms Kastell nu är ett faktum och Trafikverket Färjerederiet måste tillsammans med Vaxholms stad och Statens Fastighetsverk säkerställa att miljö- och sjösäkerhetsmässiga risker med linfärjan omhändertas. Sjöfartsverket föreslår att Trafikverket Färjerederiet kallar berörda parter till en utvärdering efter innevarande sommarsäsong för att tillse att risker och olägenheter med linfärjan kan identifieras och omhändertas.”
Redaktionen
redaktion@pakryss.se