Läsvärt Löpsedel Nya prylar/båtar Nyheter
Lyft för bärplan på kölbåtar
De är två kölbåtar med samma skrovform, men skillnaden på sidoborden är avgörande. Armel Le Cléac’hs Imoca 60 är utrustad med svängda bord som fungerar som bärplan medan konkurrenten Vincent Rious Imoca har traditionella sidobord, daggerboards, utan lyftkraft. I maj bevisade Armel att hans båt är snabbare över Atlanten.
I kappseglingen The Transat, med start i Plymouth och målgång i New York i slutet av maj, snittade Armel 12.91 knop och vann. Medelhastigheten för Vincent var 12.74 knop. Armels team har kämpat med utvecklingen av bärplanen som nu är inne på andra generationen. Segern visar att den nya foiltekniken fungerar för enskrovsbåtar i havskappsegling.
Flera båtar i Transats startfält hade tekniska motgångar oavsett vilken generation tekniken tillhör. Jérémie Beyou på Imoca 60:n Maître Coq krockade med en val och slog sönder bärplanet på styrbords sida. Men Jérémie kunde ändå segla vidare till New York. Ett stag på Loïck Peyrons ketch Pen Duick II, från 1964, lossnade och tvingade veteranen att bryta och vända mot närmaste land.
Redan på söndag den 27:e maj går startskottet för kappseglingen åt motsatt håll över Atlanten. Racet från New York till Les Sables d’Olonne i Frankrike, Vendée New York, är också det sista testet av bärplan på kölbåtar innan jorden-runt-tävlingen Vendée Globe som startar i november. I Vendée New York startar fjorton båtar varav bland andra Alex Thomsons har bärplan.
Frågan är om teknikutvecklingen tack vare kolfiber och erfarenheter från kappseglingsvärlden kommer att leda till någon nytta för vanliga långfärdsseglare. Vad tror du?
Johan Boström
johan@pakryss.se
båtkonstruktion, långsegling, prylar, segling, tävlingssegling
Teknikutvecklingen inom lättvikt och bärplan kommer på sikt att kunna revolutionera både fritidssegling och delar av yrkessjöfarten