Löpsedel Nyheter Säkerhet
Man överbord från VOR-båt befaras död
En besättningsmedlem på båten Scallywag befaras död efter att ha fallit överbord mellan Nya Zeeland och Kap Horn. Om mannen bar personligt nödlarm med positionsbestämning framgår inte av tävlingsledningens information hittills.
För andra gången under det pågående Volvo Ocean Race har en besättningsmedlem fallit överbord från båten San Hung Kai, Scallywag. Den här gången befaras John Fisher, 47 år, ha omkommit. Fisher bar överlevnadsdräkt, men inget personligt nödlarm, typ ais-sart.
Fisher föll överbord från Scallywag tidigt på måndagsmorgonen lokal tid i södra Stilla havet mellan Nya Zeeland och Sydamerika. Det blåste hård vind med hög sjö i gryningen. Scallywag låg hundratals sjömil från närmaste medtävlare i havskappseglingen och det fanns inget handelsfartyg i området som kunde hjälpa till i sökandet timmarna efter olyckan. Övriga besättningen på Scallywag, under ledning av skepparen David Witt, sökte i den tilltagande hårda vinden i flera timmar innan de gav upp sökandet. Alla besättningsmedlemmar har tillgång till personliga nödlarm som sänder till satelliter, PLB, och som sänder med vhf, ais-sart. John Fisher bar överlevnadsdräkt, men var inte utrustad med något personligt larm eller transponder.
”Detta är förkrossande för oss alla”, skriver Richard Brisius i ett pressmeddelande från ledningen för Volvo Ocean Race:
”Som seglare och tävlingsarrangörer är förlusten av en besättningsmedlem till havs en tragedi som vi aldrig ens vill överväga ska inträffa. Vi är förkrossade och våra tankar finns hos Johns familj, vänner och team-medlemmar”.
Vädret har sedan olyckan på måndagsmorgonen lokal tid försämrats i området. Sökandet efter John Fisher fortsätter, men han bedömdes på tisdagen inte kunna ha överlevt. Scallywag har fortsatt mot målet Itajai i Brasilien.
Vid förra tillfället när en besättningsmedlem föll överbord, på väg in mot Hongkong i lugnare vindar och i varmare vatten, bar den besättningsmedlemmen inget personligt larm och han var inte säkrad. Då varnade skepparen David Witt den 24-årige besättningsmedlemmen att det inte alls är självklart att kunna rädda någon som fallit av.
”Hårdare vind och och mörker: du är död! OK?” sa David Witt då vilket framgår av ett videoklipp som visar räddningen. David styr båten samtidigt som han läxar upp besättningsmedlemmen genom att konstatera: ”Enda anledningen till att vi hittade dig var för att du höll upp armen. OK?”
David Witt var själv mycket nära att skiljas från sin båt under Sydney Hobart 1998. Efter ett nedslag under en segelmanöver blev han hängande överbord i aktern, men kunde räddas ombord igen.
San Hung Kai Scallywag är på tredje plats totalt hittills i den pågående omgången av Volvo Ocean Race.
Volvo Ocean Race har sitt sista stop-over i Göteborg i juni innan finalen mot målet i Hague. Racet är sammanlagt cirka 45000 sjömil. Den pågående etappen är den sjunde av elva.
Den ende svensken i havskappseglingen, Martin Strömberg, på båten Turn the Tide on Plastic, deltar inte i den pågående etappen på grund av en skada, men ska delta i nästa etapp från Brasilien till USA.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Är det inte konstigt att fortsätta tävlingen om man har haft en dödsolycka? I synnerhet sådan som denna. Svårt att föreställa sig hur det är konkret, men jag undrar om man inte borde bryta i alla fall…