Nya prylar/båtar Nyheter
Mässrapport: Ljusblått på mässorna
Från Southampton Boatshow till Grand Pavois i La Rochelle. Konstnären Göran Dalhov har varit på mässor i England och Frankrike – och upptäcker att en ljusblå färg är den största trenden.
Från hamnkaptenstornet i hamnen Le Minimes i La Rochelle hade man utsikt över en av årets stora båthändelser i EU; Grand Pavois i La Rochelle anses vara en av de viktigaste flytande båtmässorna i Europa. Mässan i Southampton veckan före är den brittiska parallellen, som till synes vuxit om den franska kusinen med fler tillbehörstält i hundrametersklassen än vad som hittas tvärsöver Biscaya, i La Rochelle. Dessa bägge måste sätta agendan för årets båtrender.
Skulle man ha samma utsikt över mässområdet i Southampton som i La Rochelle, började man besöket på årets Boatshow i UK på det väl tilltagna berget av staplade Sunseekerbåtar från vars trave man kunde överblicka mässområdet.
På mässan i Southampton fanns en stor träbåts- och replikasektion. I tälten fanns som sagt mängder av tillbehör. Särskilt mycket matnyttigt hittades hos fenderlisttillverkaren Tessilmare, som har en uppsjö av italienskt rostfritt och PVC-list i sortimentet och hos instrumentbrädeleverantören Taplin International, som gör one-off paneler i flera utföranden. Den stora mässnyheten, föreskrev speditören som sponsrade densamma, var just det, vilket gick att få reda på under påverkan av champagne. Inget ovanligt i sig i UK, som har den högsta konsumtionen per capita av denna dryck. Detta bevisades i nästan varannan monter under första utställningsdagen. I UK fras nämligen minsta tillbehörsnyhet med en skål. Oftast i champagne.
Men var fanns den verkliga nyheten? Vilken var årets snackis?
Svaret blev några undangömda elbåtspremiärer och en kulör! Och det på båda mässorna.
Störst avtryck i På Kryss-själen gjorde nog ändå de små, oändligt vackert sammansatta yawlarna i Southhampton. Och minst lika imponerande dagseglare sågs i La Rochelle: Centerconsolbåten KeyLargo One från Sessa Marin, daycruisern Cranchi 24, jollen Rs Q’ba, motorkryssaren med fartygsambitioner Jetten 44aC-RS, Marex nya hardtopbåt i 30-fotsklassen, Hanses nya 385:a, Redbays 6,6 meters rib och naturligtvis båten som jag köpte, en Rhéa Marine 23 open.
För att ta några exempel. alla var de ceruleanblå i olika kulörer, precis som i tidiga James Bondf lmer, där de syns över skuldran på Sean Connery i Monacos hamn. Alla båtar som inte var yachter hade den färgen; en pastellig himmelsblå sextiotals-schlager upputsad till 2010-talets djupglans. Och den står sig fantastiskt bra, både till PVC-teaken och den riktiga. Läckrast av dem alla var lilla Ness Yawl, byggd av Jamie Clay.
Och den var inte ens en nyhet. En skylt deklarerade att båten gått av stapelbädden 2004, vilket visade sig vara två år fel. Båten var exakt 10 år och såg helt ny ut. Den hade legat vinterupplagd i en belgisk trädgård med bara en presenning som skydd. av detta syntes inget i finish och skarvtäthet. 19 fot 2 tum och 120 kg ren båtglädje för 12 000 pund. Plywoodbygget klätt i massiv lärk visade båtbyggarkonst med inspiration från den kaledoniska yawlen, som är en Färöbesläktad vikingagengångare med nu levande kusiner från norska Västlandet i öster till Island i väst. (Kaledoniderna är förresten den bergskedja, som förbinder den skandinaviska fjällkedjan med de skotska högländerna i en högrygg under nordsjöns yta.) På mässan fanns också (för den mer praktiskt lagde) yawlar i glasfiberarmerad plast, som till exempel Devon Yawl.
I La Rochelle var det lika ljusblått som i Southampton veckan före, visade det sig. Många av de klassiska inombordsmärkena satsar nu på utombordarbestyckat i båtar upp till 25-fotsklassen, ett exempel är Cranchis Panama 24.
För övrigt var det elektriskt som gällde. Bertrand Danglad / Rhéa Marine och motorbåtstidningen MoteurBoats gasgladaste journalist, nicole, provkörde elbåten Rhéa 850 Electra med På Kryss. Toppfart med eldrift visade sig hålla kvarten ut. Sedan var det dags för generatorladdning under nästa kvart. Höll man sig till eldrift i 6–8 knop gick det att kryssa i en halvtimme.
Den praktiska nyheten var att båten verkligen kan användas, eftersom man kombinerar generator (läs dieseldrift) med el. På så sätt får man en bränslebesparing på 30–50 % och kan åka som vanligt mellan kobbarna en normal utflyktsdag. Båten sägs vara den första serietillverkade hybridbåten i världen.
Men den stora nyheten var att den smögs in bland premiärer av vanligare slag: att eldriften syns lite varstans som hjälpkärra, i utombordarvarianter, kombinationsmontage och prototyper. Och detta blandat med nyare skrovformer som kräver mindre effekt och går snålare. Och som framför allt kan köras i snipfart, om man så önskar. Och går lika bra i det registret som i plan.
Mässnyheten är lättdrivna skrov med kombinationseldrift. Och att de är ceruleanblå i år, och månne årtiondet ut. Gråsvart ut och ljusblått in.
/Göran Dalhov