För tredje året i rad har Svenska Kryssarklubben köpt annonser på Facebook och Instagram för att få fler medlemmar. Och det har gett resultat. Hittills har föreningen fått drygt 200 nya medlemmar till en ringa ..." /> Medlemslyft via Facebook och Instagram | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Medlemslyft via Facebook och Instagram | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Medlemslyft via Facebook och Instagram

24 maj 2022 – 09:44 En kommentar
Bild: Unsplash

För tredje året i rad har Svenska Kryssarklubben köpt annonser på Facebook och Instagram för att få fler medlemmar. Och det har gett resultat. Hittills har föreningen fått drygt 200 nya medlemmar till en ringa kostnad. 

Som ideell förening är det medlemsavgiften som är den huvudsakliga intäktskällan. Några vidlyftiga kampanjer med exempelvis tv-reklam är inte att tänka på. Här har sociala medier med dess möjlighet till målgruppsinställningar och resultatmätningar verkligen gjort skillnad för aktörer som vill nå ut, men inte har så stor plånbok. 

– Att annonsera på sociala medier som Instagram och Facebook är verkligen kostnadseffektivt, konstaterar Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.
Maud Nordell, Kryssarklubbens kommunikatör, håller med.

– Det fiffiga är ju att man kan ställa in i detalj vilken målgrupp man vill nå. Det passar oss utmärkt som är en nischad förening för alla som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor.

I årets kampanj har fyra medlemmar inklusive en hel familj fått spela in en kort video för att berätta varför just de är medlemmar i Kryssarklubben. Kampanjen pågår under maj månad.

En kommentar »

  • Staffan Jönsson skriver:

    Bra initiativ och roligt att det ger mätbart resultat.
    Facebook när det är som bäst!