Hem » Ombord

Ombord

Midskeppsknapens fördelar

25 mars 2013 – 23:12 3 kommentarer

För många av oss brukar det bli lite extra stressigt runt förtöjning i en trång gästhamn. Och visst, det är mycket som kan gå fel – och det brukar vara många nyfikna ögon som spanar in en nykomling i hamnen och kanske i värsta fall förväntar sig lite underhållning.

Bästa sättet är att vara helt förberedd redan innan man går in i hamnen; alla fendrar ute, långa förtöjningar i alla knapar eftersom man inte vet exakt hur det kommer att se ut – att trassla med rep i sista stund brukar vara en garanti för att de ska kinka och hamna i vattnet när man försöker kasta till en person på bryggan.

En genväg till enklare förtöjningar är att montera midskeppsknapar – om du inte redan har dem.

Då räcker det faktiskt ofta med en enkel lina om du ska ligga långskepps för att kunna balansera hela båten. Förtöjningen i midskeppsknapen ger dig gott om tid medan du, eller din besättning, fixar med resten av förtöjningarna. Gäller både segelbåt och motorbåt.

Det finns flera bra produkter i båttillbehörsbutikerna. Både för att skruva i däck eller för att montera i till exempel aluminiumlisten på relingen. Många går dessutom att fälla ner i däck för att slippa sparka i en naken tå eller för att ett skot ska fastna.

Köp nu och montera för att ha glädje av redan i sommar.

Länk: Köpguide midskeppsknapar/pollare

3 kommentarer »

  • Torsten/BLÅSKAJSA skriver:

    Tack Stig Eriksson! Ingen kunde ha sagt det bättre. Det är en styggelse att se båtar (parallell)förtöjda längs med en brygga i solfjäderform.

    Akterspringet är dessutom ovärderligt när man skall gå från kaj i pålandsvind, även om många har bogpropeller idag. Med akterspringet dubbelstucket, så att du lätt kan rappa ur det, kan du enkelt backa dig ut från bryggan i de flesta lägen. Lägg en fender längst akterut på låringen och kör! Try it!

    Detta var för övrigt grundläggande kunskaper, som jag fick med mig från värnplikten på KA 4 för sisådär 55 år sedan, där tilläggningsövningar dagarna i ända också har gett mig mycken kunskap den dag som idag är när man för motor närmar sig kaj, boj eller skall ankra, och dessutom vet om propellern är höger- eller vänstergängad.

    Torsten på Kössö

  • Stig Eriksson skriver:

    Instämmer i ovanstående att midskeppsknapen är suverän i många avseenden och jag använder den flitigt!
    Men bilderna på hur man lägger ett spring är felaktiga!! Akterspringet läggs från akterknapen och framåt till t. ex. till den andra båtens midskeppsknap ( springknap ) !
    Alltså Akterspring läggs från akterknap och föröver, Förspring läggs från förknapen och akteröver mot en fästpunkt i bryggan ungefär midskepps.
    Springen förhindrar då båten att röra sig framåt eller bakåt och rätt ansatta får de även båten att ligga parallellt med bryggan.
    Stig E. Henån

  • Lars Hammarson skriver:

    Komplettera midskeppsknapen med ett block. Trä i blocket en smidig lina med ett stort öga i ena änden.
    Dra bägge ändarna till sittbrunnen. När du går in mot kajen, lägg fast ögat i land och reglera springet med andra ändan av linan, gärna med hjälp av skotvinschen. Nu kan du lätt köra in båten till kaj även om det blåser frånlandsvind. Ta hem successivt tills du kommit på plats, lås springet och ordna permanenta förtöjningar. Perfekt när du är ensam ombord!
    Lasse på Knippla