Läsvärt Nya prylar/båtar Nyheter Säkerhet
15 båtar har brutit i tufft Atlantväder
Två av de modifierade Imoca-båtarna med bärplan har brutit, 80-fots-trimaranen Prince de Bretagne hamnade på rygg och ytterligare tolv båtar har brutit efter starten av Transat Jaques Vabre från Frankrike mot Brasilien. Mest uppmärksammat är Alex Thomsons och Guillermo Altadills haveri med Hugo Boss.
De första dagarnas lågtryck har nu bytts ut mot betydligt lugnare men instabilt väder i racet där beprövad teknik och spjutspetsprojekt finns bland de återstående 27 båtarna.
Imoca-klassens bärplansutrustade Edmond de Rotschild (på bild på sid 6 i oktobernumret av På Kryss) och Safran hörde till de första båtarna som bröt och återvände till Frankrike. Även de traditionella Imoca-båtarna Hugo Boss och Maitre Coq vände tillbaka och Boss-båten råkade ut för ett totalt rigghaveri och besättningen hämtades med helikopter.
Brittiska trimaranen Team Concise återvände till sina hemmavatten efter skador på skrovet och trimaranen Prince de Bretagne kommer förhoppningsvis att kunna bogseras till säker hamn. Den 80 fot långa franska trimaranen har så sent som förra året bogserats över 800 sjömil efter en kapsejsning i Atlanten. Även den stora trimaranen Actual och Class 40-båten Solidaire en Peloton har brutit.
Startfältet söndagen den 25 oktober bjöd på en premiär för bärplansteknik på kölbåtar med de modifierade Imoca-båtarna. Två av dem har alltså brutit på grund av skador kopplade till den nya tekniken:
– Området runt bärplanen är kraftigt skadade, sa Safrans skeppare Morgan Lagravière till tävlingsledningen efter att teamet valde att bryta.
– En läcka på styrbord sida har spridit sig runt bärplans-området men läckorna begränsas av skotten förut och akter om bärplansinfästningen, sa han då.
Enligt Lagravière, som utgör halva besättningen tillsammans med Nicolas Lunven, var det måttligt tufft, uppåt fyra meter höga vågor och 13 meter per sekund, när skadorna uppstod.
– Vi seglade maximalt upp mot vinden men inte i omständigheter vi inte varit i tidigare.
Men majoriteten båtar i racet, som antingen har en- eller tvåmansbesättning, fortsätter för fullt mot Itajai i Brasilien. 27 av de startande är kvar i racet.
Imoca-klassen har uppmärksammats särskilt för att flera deltagare använder bärplan. Men av Imoca-båtarna leder nu PRB som är av den konventionella modellen utan bärplan.
Sam Davies som var skeppare på SCA i senaste Volvo Ocean Race är nu i höjd med hästlatituderna eller Pot au Noir som området heter på franska. Hon seglar Imoca-båten Iniatives Coeur tillsammans med Tanguy de Lamotte:
– Svart är en passande beskrivning eftersom de enorma cumulunimbus-molnen tornar upp sig svarta ovanför oss, skriver hon i senaste rapporten till tävlingsledningen.
– Ibland känns det som att natten har kommit tidigt. Lyckligtvis har vi några verktyg som hjälper oss igenom: satellitbilder och radar varnar oss för squallsen.
Jean-Baptiste Le Vaillant på trimaranen Actual seglar hellre säkert än maximalt fort.
– Efter att vad som hände med Prince de Bretagne är vi särskilt försiktiga.
På Kryss fortsätter att följa Transat Jaques Vabre till målet i Brasilien.
Johan Boström
johan@pakryss.se
äventyr, båtkonstruktion, flerskrov, långsegling, prylar, säkerhet, segling, tävlingssegling