Jan-Åke och Marie Tyllman sålde huset och förberedde sig för livets seglats. Men båten kom inte längre än till sjösättning innan drömmen gick i kras. Parets resa började för sju år sedan när de sålde huset ..." /> När drömmen kraschar på en kaj | På KryssFör dig som vill segla lite längre! När drömmen kraschar på en kaj | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

När drömmen kraschar på en kaj

13 mars 2023 – 10:57 4 kommentarer
När drömmen kraschar på en kaj

Jan-Åke och Marie Tyllman sålde huset och förberedde sig för livets seglats. Men båten kom inte längre än till sjösättning innan drömmen gick i kras.

Parets resa började för sju år sedan när de sålde huset norr om Stockholm och flyttade upp till Jämtland. Pengarna som blev efter husförsäljningen skulle användas till att köpa drömbåten. I slutet av september 2020 hittade de Vindros, en H-R 42E, på Västkusten och seglade hem henne samma höst.

Planen var att segla till Medelhavet sommaren 2022 och under tiden uppgraderades elektroniken ombord, nytt ankarspel införskaffades samt en stående och löpande rigg.

– Vi ville att allt skulle vara perfekt för långsegling. Som alltid infann sig nervositeten då båten skulle hänga i slingen på väg mot sjösättningskajen, men varvspersonalen var lugn. När vårt ekipage närmade sig kajen gick plötsligt allt galet. Det slutade med att kölen dunsade ner i asfalten fem meter från kajkanten. Vårt livsverk föll på sidan och fick tjugo ton truck över sig, säger Jan-Åke.

När kaoset hade lagt sig kontaktade paret sitt försäkringsbolag Alandia som bad dem höra av sig till varvets försäkringsbolag Länsförsäkringar. De i sin tur ville inte utreda olyckan utan gav Alandia i uppdrag att göra det i deras ställe.

Efter två månaders väntan kom till slut beskedet att paret skulle få ersättning med båtens försäkringsbelopp och bli inlöst. Övrig ersättning skulle de själva få driva mot varvet och Länsförsäkringar. Alandia tog över äganderätten från olyckstillfället.

– Vi fick veta att all utrustning i båten ingick, från bestick till våra sängkläder. Vårt försäkringsbolag hade snabbt sålt ”vår” båt billigt för att täcka sina kostnader som de ändå skulle kräva av varvet. Vi har förlorat alla pengar vi har lagt ner på utrustning, vagga och stöttor. Om vi själva hade varit ansvariga hade det varit lättare att acceptera de ekonomiska förlusterna. Vår rekommendation är att verkligen lusläsa det finstilta innan man tecknar en försäkring.

Men parets resa är inte slut ännu. De processar fortfarande för att få ersättning till det de anser sig ha rätt till.

Läs hela artikeln i På Kryss nr 1–23.

4 kommentarer »

  • PellePia Hedberg skriver:

    Ett försäkringsbolag har tre möjligheter att ersätta ägaren vid skada. Reparera varan till det skick den var i vid skadetillfället, ersätta det skadade objektet med ett likvärdigt objekt eller ersätta ekonomiskt upp till försäkringsbeloppet med avdrag för självrisk och eventuellt annat avdrag för oaktsamhet ( vilket inte var aktuellt) eller vid bevisligen över eller undervärderat objekt, tex underförsäkrat då premien inte motsvarat bolagets risktagande, Vid överförsäkrat då värdering, försäkringsvärdet, är klart högre än marknadsvärdet.
    De flesta bolagen har de här villkoren och det är då upp till ägaren/försäkringstagaren att lämna uppgift om värdet till försäkringsbolaget.
    Ett alternativ är att ha ett s.k. Taxerat värde som man kommit överens om med bolaget och som gäller vid totalfölust. Några bolag på marknaden erbjuder det.
    Ett försäkringsbolag har ett samhällsnyttigt ansvar, och skall se till försäkringstagarens intressen och informera denne om alla dennes rättigheter vid skada.
    Vid den här skadan kan man, om inte varvets försäkringsbolag ersätter, ställa varvet till svars för ekonomisk förlust pga. oaktsamhet/vårdslöshet då det inte verkar vara en ren olyckshändelse.
    Pelle Pia Hedberg
    Ombord på Alma af Gräddö just nu på Martinique

  • Eric L skriver:

    Pust.
    Lider verkligen med Tyllmans när man läser detta.
    Underskatta aldrig betydelsen av våra egna val.
    Båt, försäkring, varv, utrustning, svar på frågor, val av marginaler mm.
    Det var jobbig läsning i tidningsartikeln som jag tolkade att varvet hade frågat ägarna om båtens vikt och ägarna svarat på detta.
    Tänker att just den frågan borde vänts tillbaka till varvet själva, det är deras ansvar om man köpt tjänsten, om dom är seriösa och därigenom kanske ett annat händelseförlopp blivit fallet.
    Sluta aldrig att vara nyfikna, ställa frågor, undersöka, fundera en extra gång på vad vi svarar och kanske viktigast av allt – ta referenser!
    Kämpa på, allt löser sig.
    Ses på sjön.

  • Hans Almqvist skriver:

    Som vanligt gäller försäkringen tills det händer något. Vi har endast ansvar (tredje part). Känns mycket bättre att inte göda försäkringsbolagen med medel som man ändå aldrig har någon nytta av.

  • Fredrik skriver:

    Jag har också processat mot den här marinan även om det var ett mycket mindre ärende, men attityden från dem känns tyvärr igen. Det som sägs i tidningsartikeln om varvsägarens agerande och resonerande känns alltför bekant i mina öron. Och varför använde de den lilla trucken (totalvikt 21 ton)? Åtminstone då jag var där hade de en betydligt större (32 ton) som hade varit mer lämpad för en så här tung båt. Men den trucken kanske inte finns kvar.

    ”Aldrig mer här”, minns jag att jag tänkte då jag tog båten därifrån för sista gången…
    Mycket tråkigt för Jan-Åke och Marie att råka ut för detta.