Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Över 80 båtar har brutit i ÅF Offshore Race

1 juli 2019 – 19:21 Kommentarer inaktiverade för Över 80 båtar har brutit i ÅF Offshore Race

Som femte båt att bryta i sin klass under ÅF Offshore Race vände Gratia norrut tidigt på måndagsmorgonen.
– En skörad klyvare och 16 meter per sekund med förväntat ökad vindstyrka gjorde beslutet lätt, säger navigatören Otto Florestedt.

Seglarskolans ketch Gratia deltog för tredje gången i klassen för klassiker i ÅF Offshore Race. Besättningen är elever som seglat tillsammans i fyra dagar under ledning av erfarna instruktörer.

Söndagens start i ostsydostliga vindar innebar relativt långsam kryss genom Stockholms skärgård. Först på kvällen tilltog vinden och Gratia satte fart ut ur skärgården omkring midnatt.

Under natten ökade den väst/sydvästliga vinden i styrka och båt efter båt i klassen för klassiker, Classic, med sträckan Stockholm, Visby till Sandhamn, bröt.

– Vi mötte den ena efter den andra konkurrenterna och vinden ökade, säger Otto Florestedt som seglade som navigatör ombord under racet.

– När klyvaren skörat kunde vi inte hålla mot Visby och efter att ha tagit in ytterligare rev i storen vände Gratia tillbaka mot Sandhamn. Allt talade för att vinden skulle öka ytterligare och då valde vi att bryta av säkerhetsskäl, fortsätter han.

Gratia återvände till Sandhamn där hon la till vid 12-tiden på måndagen.

Över 85 båtar hade brutit på måndagskvällen, varav minst med mastbrott och en med roderhaveri.

De två kvarvarande deltagarna i Classic är tyska tolvan Anita och svenska yawlen Refanut som gick i mål sent på måndagen.

De hårda vindarna gav också chans till ett snabbt race. Tidigare Volvo Ocean Race-skepparen Bouwe Bekking med besättning satte banrekord med snittfarten 12,9 knop och tiden 27 timmar och 4 minuter.

Enligt tävlingsledningen uppmättes ihållande vind på 18 meter per sekund och nära stormbyar på Landsort under natten till måndag.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , , ,