Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

Nära hälften bröt ÅF Offshore Race – hård vind bjöd på fartrekord

2 juli, 2019 – 17.40 Kommentarer inaktiverade för Nära hälften bröt ÅF Offshore Race – hård vind bjöd på fartrekord

Nästan hälften av de startande båtarna fick bryta, men den 83:e upplagan av ÅF Offshore Race bjöd också på ett nytt fartrekord.

– Man somnade gott på kvällen när man kom hem. Jag tror de som satt i mindre båtar tyckte det var jättetufft, säger projektledaren för den segrande båten, Pelle Norberg.

Årets upplaga av ÅF Offshore Race blev en av de absolut tuffaste på senare år med kraftig vind. Fort gick det också.

Redan på måndagseftermiddagen kom den första båten över mållinjen och i land. HiQ Sailing Team, i VO65-båten HIQ4, vann big boat-klassen och slog dessutom nytt fartrekord för tävlingen, med en snittfart på lite över 13 knop (efter kontrollräkning). Ledda av den tidigare Volvo Ocean Race-skepparen Bouwe Bekking, tillsammans med co-skippern Pelle Norberg.

– Det känns absolut oerhört bra. Vi har ju ett bra team med hälften holländare som seglat den här båten väldigt mycket, och hälften svenskar som seglat Gotland Runt väldigt mycket. Vi räknade väl ihop att vi har 150 Gotland Runt tillsammans. Min beräkning var att vi skulle kunna gifta ihop de kunskaperna. Och det verkar ju som att det blev ganska bra, säger han.

Teamet vann förutom big boat-klassen och fartrekordet även line honours och totalsegern.

– Det var en rätt tuff upplaga, men det går ju an på vilken båt man sitter i. I En stor båt är det ju större laster och tuffare arbete så, men i en liten båt så uppfattar man det som tuffare såklart, säger Pelle Norberg.

Det vinnande HiQ Sailing Team. Ledda av Bouwe Bekking och Pelle Norberg. Foto: Privat

Även tvåan in i mål slog det gamla rekordet på lite drygt 11 knop. Men den kraftiga vinden var inte av nytta för alla. Totalt tvingades 100 av 225 startande båtar avbryta tävlingen.

 Antingen på grund av materialfel eller att man i besättningen kommit fram till at man inte vill riskera något. Det har varit tuffa förhållanden, berättar tävlingsledaren Håkan Andersson på tisdagseftermiddagen.

Enligt tävlingsledningen uppmättes ihållande vind på 18 meter per sekund och nära stormbyar på Landsort under natten till måndag, och ävem under tisdagen blåste det ordentligt. Mellan tio och tolv sekundmeter.

– Man får ju sätta det i relation också. Vi har bara ett benbrott och ett armbrott, så personskadorna är ju inte så många. Det är ju gott sjömanskap och positivt att flera väljer att avbryta innan något händer, säger Håkan Andersson, som var väldigt nöjd med arrangemanget.

– Det som är positivt är att vi har fler internationella deltagare i år än tidigare, så det är vi väldigt nöjda med. Deltagarantaget över lag är mindre i år, men de internationella båtarna har i alla fall ökat, fortsätter han.

Seglarskolans ketch Gratia deltog för tredje gången i klassen för klassiker, men tvingades tidigt bryta. I slutändan var det bara två båtar i klassen som seglade klart rutten. Den tyska tolvan, Anita, och svenska yawlen Refanut som gick i mål sent på måndagen.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , , ,