Hem » Nyheter

Nyheter

Nära mål för seglingsexpedition från pol till pol

9 december 2019 – 13:24 Kommentarer inaktiverade för Nära mål för seglingsexpedition från pol till pol

En fyra år lång expedition från Sydpolen till Nordpolen med segelbåt och slädar är snart fullföljd. Men ett isbrytande forskningsfartyg har ersatt expeditionens ketch under finalen genom Arktis is.

För snart fyra år sedan seglade sydafrikanen Mike Horn från Medelhavet med sin 32-meters aluminiumketch Pangaea till Antarktis och gick med skidor och släde till Sydpolen. Skeppet som byggdes i Brasilien 2008 har bland annat fällköl, förstärkt bog för isbrytning och upp till 600 kvadratmeter segelyta. Efter att Mike påbörjat skidresan rundade andra expeditionsmedlemmar Antarktis med skeppet och mötte upp på andra sidan där expeditionen fortsatte norrut i början av 2018. Efter många stopp på vägen nåddes tidigare i år Arktis is norr om Berings sund. Målet var att med segelbåten nå så långt norrut som möjligt för att korta sträckan på isen för Mike Horn som tillsammans med norrmannen Børge Ousland planerade att skida till Nordpolen och vidare mot Spetsbergen där Pangaea skulle möta äventyrarna. Efter en slingrande och långsam resa genom isen nåddes 85 grader nord med Pangaea i början av september. Ingen segelbåt hade dittills nått så långt norrut utan isbrytarhjälp. Både Mike och Børge har korsat Arktis tidigare, men då har det drivande istäcket varit tjockare.

85 grader nord

I september nådde ketchen Pangaea utan isbrytarassistans 85 grader nord norr om Berings sund och släppte av Mike Horn och Børge Ousland innan den fortsatte Nordostpassagen till Svalbard. Bild: Pole2pole

Mike och Børge fortsatte med varsin släde och jolle över isen som visade sig vara betydligt tunnare än förväntat. Att hitta is som höll för övernattning var svår och många omvägar runt öppna vatten och tunna isar försenade expeditionen som var planerad att ta maximalt 75 dygn. De två äventyrarna drog till en början 170 kilo mat och utrustning var och nådde Nordpolen i oktober. Efter över 55 landmil var då inte halva sträckan till den planerade återföreningen med Pangaea (som seglats till Spetsbergen) avverkad och mörkret dominerade större delen av dygnet. Färden söderut från Nordpolen har gått långsamt och när det förra veckan bara återstod någon dags ranson av mat ryckte en förberedd expedition ut för att hjälpa till.

Isnavigering

Flera gånger under färden genom isen norr om Berings sund tvingades Pangaea att vända och försöka nya vägar genom isen. Bild: Pole2pole

Det stod klart att Pangaea, som seglat till Svalbard via Nordostpassagen, inte skulle kunna ta sig tillräckligt långt norrut för att Mike och Børge skulle nå skeppet innan maten tog slut och därför användes det isbrytande norska fartyget Lance istället. Mike och Børge avböjde att bli hämtade med helikopter som erbjöds av Norge utan betalar själva för Lance.

Lance, som vanligtvis används för forskningsexpeditioner, gick så långt norrut som det kunde och sedan skidade två ur expeditionen med mat till Mike och Børge (som de dock aldrig åt av). Under den senaste helgen nådde alla fyra fartyget som nu är fastfrusen i isen. Pangaea kommer att segla Lance till mötes för att Mike och Børge ska kunna byta båt och sedan fortsätta expeditionen till slutpunkten där resan började, i Monaco i Medelhavet.

I slutet av 1800-talet seglade Fridtjof Nansen med sin tremastade Colin Archer-ritade Fram in i Arktis is i syfte att driva norrut till Nordpolen, men planen misslyckades. Arktis is driver åt olika håll vid olika tillfällen beroende på vind och strömmar. Under Mike Horns och Børge Ouslands expedition har isen under de senaste veckorna drivit flera kilometer norrut per dag, tvärtemot den förväntade sydliga driften.

Det finns en konflikt om vem som har ritat skeppet Pangaea. De franska konstruktörerna Olivier Petit och Luc Bouvet stämde den belgiske konstruktören Thierry Stump för att ha kopierat skrovets konstruktion utan tillstånd och låtit tillverka det på Sunboats Catamarans i Sao Paulo, Brasilien. Fransk domstol dömde 2015 Stump att ersätta fransmännen för otillåten kopiering.

LÄS MER: Expeditionen Pole2pole [ Mike Horns hemsida ]

Pangaea ketch

Pangaea slog det nordliga rekordet för segelbåtar utan isbrytarassistans i september i år. Bild: Pole2pole

Redaktionen
redaktion@pakryss.se