De norska företagen Hynion och Hyrex ska samarbeta för att bygga vätgastankstationer för fritidsbåtar. Hyrex har utvecklat HyCruiser 28, en daycruiser med vätgas-elektriskt drivsystem. HyCruiser 28 är för närvarande en prototyp som testas, med planerad produktionsstart ..." /> Norge bygger vätgasstationer för fritidsbåtar | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Norge bygger vätgasstationer för fritidsbåtar | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Norge bygger vätgasstationer för fritidsbåtar

12 oktober 2021 – 09:21 Kommentarer inaktiverade för Norge bygger vätgasstationer för fritidsbåtar
Bild: Adobe Bluedesign

De norska företagen Hynion och Hyrex ska samarbeta för att bygga vätgastankstationer för fritidsbåtar. Hyrex har utvecklat HyCruiser 28, en daycruiser med vätgas-elektriskt drivsystem.

HyCruiser 28 är för närvarande en prototyp som testas, med planerad produktionsstart 2022. Båtens drivlina är av typen ”ladd-hybrid”. Det innebär att båten har en elmotor och ett batteri på 20 kWh. Fulladdat kommer det att täcka 1–3 timmars drift beroende på hastighet. Därefter aktiveras en bränslecell som använder vätgas från båtens tankar för att ladda batterierna. På detta sätt fungerar vätgasen som en räckviddsförlängare. HyCruiser 28 kan nå hastigheter på 18–20 knop och har en räckvidd på 200–250 sjömil med hastigheter på 10–12 knop. Det betyder att det är en tyst och utsläppsfri fritidsbåt med samma räckvidd som en båt med diesel- eller bensinmotor.

– Med HyCruiser visar vi att vätgas kan spela en viktig roll för att göra elektriska båtar till ett mer fullt fungerande alternativ än de skulle vara med bara batterier. För att förverkliga denna potential behöver vi lättillgängliga tankningssalternativ i hamnar. Det är därför detta samarbete är så viktigt, säger Henrik Torgersen, VD för Hyrex.

Från och med hösten 2021 kommer Hynion att erbjuda tankning av båtar på biltrailers vid företagets vätgastankstation i Porsgrunn, Norge. I nästa etapp kommer företagen att arbeta tillsammans för att etablera vätgastationer för fritidsbåtar i norska hamnar från 2022.

Även om andra transportformer står för mer utsläpp än fritidsbåtar är det också ett betydande segment och de norska myndigheterna har tydligt uttalat att utsläppen från fritidsbåtar ska halveras. Det är väldigt svårt att se hur detta ska kunna ske utan användning av vätgas och det spännande HyCruiser-projektet illustrerar vad som redan är möjligt, säger Ulf Hafseld, VD för Hynion.