Löpsedel Nyheter
Ny bottenfärg ska skapa mindre utsläpp
Problemet med båtbottenfärger som förgiftar haven kan vara ett steg närmare en lösning. Sveriges tekniska forskningsinstitut har nu tagit fram en ny färg som inte ska skada miljön – och som också håller havstulpanerna borta.
Low Emission Antifouling (LEAF) är ett nytt koncept för att förhindra påväxt av alger och havstulpaner på båtskrov. Hårdskaldjur som biter sig fast på båtar ger upphov till höjd bränsleförbrukning och därmed ökade koldioxidutsläpp. Många målar därför sina båtar med bottenfärg som ska förhindra detta.
Idag är kopparfärger det vanligaste alternativet och det bidrar till att 1000-tals ton koppar hamnar i havet med såväl kända som okända ekologiska konsekvenser. Men nu har Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP) tagit fram en färg inte ska skada miljön.
Precis som med de konventionella båtbottenfärgerna fungerar även den nya färgen som ett gift för de havstulpaner som försöker sätta sig på skrovet. Men den nya färgen låter istället havstulpanerna suga i sig ett annat giftigt ämne, molekylen ivermectin. Ämnet används bland annat inom veterinärmedicin. Och enligt SP har tester visat att de små mängder av molekylen ivermectin som läcker ut i havet inte är skadliga för miljön.
EU-projektet, som koordineras av SP, har nu nått så långt att 500 liter båtbottenfärg har producerats av det italienska företaget Boero. Fältförsök i Sverige, England, Italien och Brasilien har också visat att färgen fungerar väl. De 500 literna prototypfärg skall nu provas av cirka 70 frivilliga båtägare runt om i världen. Av dessa är 40 stycken svenska båtägare på både väst och östkusten.
Kim Nordlund
redaktion@pakryss.se