Hem » Nya prylar/båtar

Nya prylar/båtar

Ny hyrmodell på sjökort

19 februari 2014 – 13:35 Kommentarer inaktiverade för Ny hyrmodell på sjökort

appar_seapilot_2-2014I nummer 2-2014 av På Kryss jämför vi priserna mellan fem av de vanligaste apparna (till Ipad) och ser vad det kostar att uppdatera sjökorten. Till i år har nästan samtliga kraftigt höjt sina priser – det är inte längre en lika bra affär att ha sina sjökort i läsplatta i stället för i en plotter.

Om de vanliga användarna kommer att protestera mot prishöjningarna återstår att se. Samtliga jämförelser från tidningen kommer också här på webbsidan – med uppdateringspriser från gratis till flera tusen kronor.

Ett exempel är svenska Seapilot som kommer att begränsa användningen av sjökorten till max ett år genom att kalla det att man ”hyr korten”. Alltså måste man betala varje år – i grunden är det sunt att alltid ha färska sjökort, men Navionics berättar att en användare normalt uppdaterar sina digitala kort vart tredje år.

Om man vill komma runt detta kan man inte uppdatera appen framöver utan får acceptera att ha en föråldrad version som kan dras med funktionsnedsättningar och buggar som alltså inte kan åtgärdas.

Seapilot sänker uppdateringspriset med 30 %, vilket med ett grundpris på 289 kronor borde nya priset bli lite drygt 200 kronor per år.
Så här skriver Seapilot i sitt nyhetsbrev:

Hur fritidsbåtar navigerar har ändrats radikalt de senaste 10 åren. Allt fler väljer att navigera med digitala sjökort i form av plottrar, pc, skrivplattor och telefoner. Eftersom priserna på navigationssystem med sjökort för ett helt land idag understiger priset av ett papperssjökort så blir valet enkelt.

Vår uppfattning är att dagens navigering medför att den som framför båten tittar mer i plottern än i färdriktningen. Vi kan naturligtvis inte lära båtlivet att köra båt eller att utöva gott sjömanskap men vi kan åtminstone se till så att fritidsskepparen får senaste sjökorts-data från sjökarteleverantören i sitt system. Idag publicerar sjöfartsverket i Sverige ändringarna på sin hemsida http://www.sjofartsverket.se/ufs och det är upp till fritidsskepparen att rätta sina papperssjökort manuellt. Vår statistik säger att kring 10 % av fritidsskepparna väljer att betala för att få sjökortsuppdateringar elektroniskt till sitt navigationssystem och under 3 % uppdaterar sina papperssjökort manuellt.

Sjömätning pågår aktivt med modern teknik och med fritidsbåtlivets hjälp (Ökända grund) så skickas det ut massor med sjökortsuppdateringar. Bara i Sverige skickades det ut 2300st uppdateringar under 2013.

Yrkessjöfarten har ett väl fungerande system där deras elektroniska sjökort snabbt blir uppdaterade och risken för skador och olyckor minskar. Myndigheterna i Norden undersöker nu en liknande modell för fritidsbåtlivet så att säkerheten kan bli högre.

Det finns flera navigationssystem som skickar ut sjökortsuppdateringar mot en extra kostnad via internet. Andra system kräver att man köper ett minneskort där sjökortuppdateringar finns installerade.

Under föregående år finns det flera prejudikat på olyckor som kunnat undvikas om sjökortsrättelserna skickats direkt in i navigationssystemen utan krångliga processer och betalmodeller.

Seapilot kommer att från och med mars att ändra sin affärsmodell till att man hyr sjökorten årsvis. Idag äger användaren korten och måste betala extra för att få sjökortsuppdateringar och vi vill inte ha en affärsmodell som ger kunden möjlighet till att välja bort säkerhet. För att uppmuntra fritidsskepparna att använda den här modellen så kommer vi att sänka priset för alla länders sjökort.

Vi arbetar för fullt med att finnas på alla plattformar och innan båtsäsongen drar igång kommer Seapilot att finnas tillgänglig för Android, iOS och Windows enheter. De nya användarna får ett val – den nya hyrmodellen. Befintliga användare som en gång har köpt ett lands sjökort äger fortfarande kortet men om ni väljer att uppdatera sjökorten så hamnar ni automatiskt i den nya hyrmodellen. Kostnaden för ett lands sjökort kommer att bli cirka 30% lägre i den nya hyrmodellen.