Hem » Löpsedel, Nyheter

Löpsedel   Nyheter

Ny spelplan efter etappstarten i Lissabon

7 juni, 2015 – 17.16 Kommentarer inaktiverade för Ny spelplan efter etappstarten i Lissabon
June 6, 2015. Lisbon In-Port Race

Bild: Ainhoa Sanchez / Volvo Ocean Race

Klockan 15.00 på söndagen gick startskottet för den åttonde etappen av Volvo Ocean Race från Lissabon till Lorient och det var återigen spanska MAPFRE som fick den bästa starten. Tävlingen får nu en annan karaktär på vägen norrut mot den stora målgången i Göteborg om två veckor.

Dongfeng Race Team ligger trea i resultattavlan med sex poäng upp till ledarna Abu Dhabi Ocean Racing. Det kinesiska laget med Martin Strömberg ombord har siktet inställt på att ta in poäng och för det krävs ett toppresultat i Lorient.

– Vi måste skärpa till oss lite, vi har haft ett par motgångar det senaste men det är dags att vända den trenden och vi vet att vi kan vara med och slåss om segern, säger Martin Strömberg.

Den 647 sjömil långa etappen inleds med lätta vindar men på vägen norrut och i Biscayabukten förväntas vinden öka kraftigt.

– Även om det är en kort sträcka kan det här bli den tuffaste etappen hittills för vi kommer behöva kryssa i hård vind och stora vågor, säger Strömberg.

Svenskbåten Team SCA gjorde en storstilad upphämtning i gårdagens In-Port Race i Lissabon och seglade upp sig till fjärde plats efter sin tjuvstart. Nu vill de för första gången nå prispallen i en etapp.

– Vårt mål är att segla båten så bra som vi vet att vi kan göra. Vi måste hänga på resten av fältet och försöka utnyttja de möjligheterna som dyker upp under vägen. Vi är som bäst när vi är mitt i smeten och nyckeln för oss är att aldrig släppa taget, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

– Det blir sannolikt väldigt jämt från start till mål. En av utmaningarna under de sista etapperna blir att hushålla med krafterna så att man inte går in i väggen utan kan ge 100 procent ända in i mål.

Enligt Gonzalo Infante, Volvo Ocean Race officiella meteorolog, går tävlingen nu in en ny fas med korta etapper närmare land.

– Nu blir det kustnära segling och ett helt annat spel med vädret. Hög- och lågtrycksområden kommer fortfarande tas med i beräkningen men nu är det viktigaste att läsa av topografin runtomkring och hur den påverkar vindar, strömmar och vågor, säger han.

– Nu handlar det om små förändringar i hur vindar vrider, ökar, konvergerar och divergerar som modern teknlologi har svårt att förutspå. I det spelet har datorer svårt att mäta sig med en skarp hjärna.

redaktion@pakryss.se

,

casinoutansvensklicens.co