Nyheter
Nya regler för sjötrafiken på Göta kanal
Från och med den 1 mars gäller nya, tydligare regler för alla som färdas längs hela Göta kanal mellan Mem och Sjötorp.
Göta kanal är ett av landets största turistmål som varje år tar emot cirka tre miljoner besökare. De nya reglerna påverkar framförallt kanalbolaget och sjöfarare, det vill säga alla som färdas på kanalen. Några exempel på de nya föreskrifterna och allmänna råden är:
- Brosignaler och andra signaler måste följas. En kanaltjänstemans anvisningar för sjötrafiken ska prioriteras före fastställda ljus- och ljudsignaler.
- Båtar som är minst 15 meter långa bör vara utrustade med AIS (Automatic Identification System) och VHF och ständigt passa VHF-kanal 16 (10) under gång.
- Båtar ska rapportera in avvikelser till kanalhållaren om fartyget blir manöverodugligt, går på grund, sjunker eller kolliderar med annat fartyg eller föremål i farleden.
- Båtar som ligger förtöjda vid kaj i kanalen bör ha en lämplig bländfri belysning så att de är synliga för passerande båttrafik när det är mörkt eller vid nedsatt sikt.
- Båtar bör vända med lägsta möjliga fart och båtar över 15 meter ska först informera andra fartyg via VHF-kanal innan de börjar vända.
- Det är inte tillåtet att bada i farleden i anslutning till broar och slussanordningar.
– De tidigare reglerna var för många både okända och svåra att förstå. Av den orsaken har vi utformat regler som är lättare att förstå och följa, säger Mats Hörström, nautisk handläggare på Transportstyrelsen.
Läs mer här: Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjötrafiken på Göta kanal (TSFS 2019:140