Skrovmålet, ett nationellt samverkansprojekt för en giftfri miljö som leds av Transportstyrelsen, släpper en rekommendation om hur en båtbotten ska saneras från otillåten biocidfärg. Skrovmålet beskriver lämpliga saneringsmetoder av båtskrov och vad man behöver göra för ..." /> Nya rekommendationer för sanering av båtbottnar | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Nya rekommendationer för sanering av båtbottnar | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Nya rekommendationer för sanering av båtbottnar

21 september 2021 – 10:45 4 kommentarer
Bild: Adobe johzio

Skrovmålet, ett nationellt samverkansprojekt för en giftfri miljö som leds av Transportstyrelsen, släpper en rekommendation om hur en båtbotten ska saneras från otillåten biocidfärg.

Skrovmålet beskriver lämpliga saneringsmetoder av båtskrov och vad man behöver göra för att saneringen ska ske på ett säkert sätt. Dessa metoder är slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra samt gelbehandling med skrapa. De skyddsåtgärder som ska vidtas är exempelvis att täcka marken under båten samt täcka in båtens sidor för att skydda mot väder och vind, använda personlig skyddsutrustning och hantera avfallet som farligt avfall. Utförs saneringen enligt rekommendationerna uppskattas att 98 procent av färgpartiklar och biocider kan samlas in och omhändertas.

— Vi har många båtklubbar som har väntat på Skrovmålets rapport och det är positivt att saneringsmetoderna som utvärderats är de metoder som många båtklubbar redan använder sig av. Det är också positivt att de flesta båtklubbar redan tillämpar skyddsåtgärderna vid sanering, säger Carl Rönnow, sakkunnig miljö och hållbarhet på Svenska Båtunionen. 

Skrovmålets rekommendation ger däremot enbart svar på frågan hur en båt ska saneras, men inte när. Många båtklubbar har länge efterfrågat besked i denna fråga från nationella myndigheter och Svenska Båtunionen hade förväntat sig ett svar i och med Skrovmålet.

— Beslut om åtgärder för båtklubbarna och deras medlemmar kommer även fortsättningsvis att hanteras av kommunerna, vilket innebär att båtklubbarna kan komma att behandlas olika även om de verkar i samma vattenområde, säger Carl Rönnow.

4 kommentarer »

  • Bo Persson skriver:

    hej jag undrar vad som blev resultatet som SXK gjorde på SP Borås om påverkan av koppar som bottenfärg

    /Bosse P

  • Jonas skriver:

    Vi är ganska många som värnar om miljön som har hemmahamnen i Mälaren.
    Några av oss har även en annan hamn båten ligger utanför Mälaren.
    Söker en lösning då vår båt endast ligger i Mälaren vid iläggning samt upptagning all övrig tid ligger båten i Östersjön
    Tyvärr finns inte möjlighet att ta upp vår båt på platsen i Östersjön.

    Gamla båtklubben i Mälaren har jag varit med i över 30 år

    Vet någon en lösning där man kan på ett miljövänligt sätt hålla bort havstulpaner
    Det finns miljövänliga produkter men vad gäller?
    Har skickat förfrågan till kommunen som hänvisar vidare
    Efter många turer får jag ett tvetydigt svar att giftfria färger är ok bara båten omedelbart förflyttas ut till sommarhamnen
    Samtidigt säger de i samma text att inga färger är tillåtet även om de är giftfria ????

    Fortfarande får besökande båtar till Mälaren ha giftiga färger även om de tillbringar flera veckor likväl yrkestrafik tillåts ha giftfärg

    Själv använder jag Hempel Ecopower som ska vara helt Biocidfri
    Utan den blir det tyvärr helt ohållbart (har provat)

    Så eftersöker om någon verkligen vet vad som gäller
    Att hela tiden få olika besked även av myndigheter visar att detta inte är helt enkelt
    Skulle vara skönt att kunna måla på ett tunt lager Ecopower med gott samvete för att hålla tulpaner till ett minimum

  • Harald skriver:

    VC17 går att ta bort med T-röd och yrasor

  • Henneke skriver:

    Hur är det menat? …”hantera avfallet som farligt avfall” eller ”färgpartiklar och biocider kan samlas in och omhändertas.”
    För mig är det två skilda saker. Skulle vara trevlig med ett förtydligande.