I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt ute i Atlanten. Samtidigt har bränder på privata båtar ökat kraftigt de senaste åren. I flera fall misstänker man att litiumjonbatterier varit den ..." /> Nya risker med batteridrivna båtar | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Nya risker med batteridrivna båtar | På Kryss
Hem » Nya prylar/båtar

Nya prylar/båtar

Nya risker med batteridrivna båtar

27 november 2023 – 13:27 4 kommentarer
Nya risker med batteridrivna båtar

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt ute i Atlanten. Samtidigt har bränder på privata båtar ökat kraftigt de senaste åren. I flera fall misstänker man att litiumjonbatterier varit den bakomliggande orsaken till bränderna.

Sjöfarten, såväl den privata som den kommersiella, genomgår en snabb omställning till batteridrivet. Den stora drivkraften är utfasningen av fossildrivna system, för att minska koldioxidutsläppen i samhället.

Redan nu pågår en övergång där traditionella motorer byts ut mot elmotorer med litiumjonbatterier. Samtidigt gör de laddbara batterierna sitt intåg överallt, i exempelvis navigationsutrustning, kommunikationsutrustning, elhandverktyg, mindre elfordon och vattenskotrar.

Och brandincidenterna har inte låtit vänta på sig. Det finns ett antal större fartygshaverier där man misstänker att litiumjonbatterier varit den tändande gnistan. Men även mindre båtar och yachter har börjat brinna, ofta i samband med laddning av olika eldrivna produkter som exempelvis vattenskotrar eller eldrivna surfbrädor.

I dag pågår en omfattande diskussion mellan försäkringsbolag, redarföreningar och även organisationer för privata båtar för att se över riktlinjer och säkerhetsbestämmelser kring hur man ska frakta, hantera och även ladda produkter med litiumjonbatterier till sjöss. Även om riskerna är relativt små, kan en brand till sjöss ge väldigt stora konsekvenser.

Störst är riskerna när batterierna laddas. Då kan ett skadat eller deformerat batteri börja brinna. Ett brinnande litiumjonbatteri har ett annorlunda brandförlopp i förhållande till sin storlek, dels avger elden en giftig gas, dels brinner små litiumjonbatterier med hög temperatur vilket gör dem till potenta brandstiftare.

Släckprodukten AVD är speciellt framtagen för bränder i litiumjonbatterier och det enda släckmedlet som innehar tredjepartstest som påvisar funktion mot brand i litiumjonbatterier. AVD kapslar in och dämpar branden och kan även begränsa spridningen av elden.

Genrebild

Stock.adobe.com

4 kommentarer »

  • Patrick skriver:

    Artikeln buntar ihop olika typer av litiumbatterier i en klump. Det är emellertid stor skillnad mellan olika typer att litiumbatterier.

    De batterier som sitter i bilar har optimerats på olika sätt, för att kunna ta emot mycket laddning under kort tid och att kunna lämna mycket ström. Därför har de en kemi som innehåller olika metaller som i sig eller i kombination med varandra blir väldigt eldfängt när det uppstår en kortslutning med efterföljande överhettning. Det handlar om litium i kombination med cobolt, nickel eller magnesium. Sticker man kniven i ett sådant batteri, eller slår i ett spik, kommer det att brinna närmast explosivt.

    De batterier som finns i våra småbåtar, som ersättning för blybatterier, är nästan uteslutande LiFePO4, vilket skall uttolkas Litium-Järn-fosfat. Slår man i ett spik i en sådan cell så uppstår en mindre rökutveckling eller möjligtvis en begränsad brand, men inte på långa vägar så explosivt som i en elbil. Så båtägare kan vara tämligen lugna när det gäller brand och LiFePO4 batterier.

    Däremot finns många mindre apparater, mobiler, plattor, verktyg mm, som innehåller litiumbatterier som är mer ”eldfängda”. Dessa kan ställa till det ordentligt då de är mycket svåra att släcka och till och med brinner under vatten.

  • Bertil Vindö 32 S29 skriver:

    Det kanske finns anledning att vara lite försiktig med nya komponenter.

    För en del år sen var det problem med litium-batterier på flygplan – men det är väl löst nu tror jag
    Klipp från Wikipedia:
    ”In 2013, the second year of service for the Boeing 787 Dreamliner, a widebody jet airliner, several aircraft suffered from electrical system problems stemming from its lithium-ion batteries.”
    Några batteribränder på flygplan rapporterades.

    klipp från Storstockholms brandförsvar:
    ”Skadade batterier och laddutrustning kan orsaka en brand. En brand i ett skadat batteri kan uppstå långt efter skadetillfället. Lämna därför skadade produkter/batterier till återvinning snarast möjligt.”

  • Lasse skriver:

    Från Wikipedias engelska sida om branden på Felicia Ace:
    ”Contrary to speculations in the media, it is unknown whether an electric car caused the initial fire.”

    Från Electrive.com om branden på Fremantle Highway:
    ”After the fire on the car cargo ship off the Dutch coast, the media hastily identified an electric car as the cause. Now it turns out – that this is not true.”

    Från tidningen Ny teknik om MSB:s rapport om bilbränder:
    ”Det vi tar med oss av sammanställningen är att elbilar brinner färre gånger än fossildrivna, säger Ulf Bergholm som ligger bakom sammanställningen.”

    All energibränsle är brandfarlig – bensin, diesel, laddade batterier, gasol, metanol till bränsleceller osv.
    Men i artikeln ovan blandas rykten och fakta, från bilar och båtar. Detta spär på en del myter om t ex elbilars farlighet.
    Fossila bränslen måste hanteras klokt på vissa sätt (ej nära eld eller statisk elektricitet mm), lithiumbatterier på andra sätt (rätt laddare, rätt BMS osv).

    Tacksam om ni har möjlighet att noga faktagranska det som publiceras i detta viktiga ämne.
    Mvh Lasse

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar