Nyheter
Nya slussar i Trollhättan
Slussarna i Trollhättan är över 100 år gamla och måste bytas ut. Ett förslag är alternativ Nord, som går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet, som Trafikverket själva föredrar.
Dagens slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg är över 100 år gamla och deras tekniska livslängd är snart passerad. Det betyder på längre sikt att deras funktion inte kan upprätthållas med hjälp av underhåll och därför måste de bytas ut. 2030 anses de gamla slussarna vara uttjänta.
De nya slussarna behövs för att uppfylla dagens behov av sjötrafik, där vissa industrier är helt beroende av sjöfarten för att kunna säkerställa sina transporter. Med nya slussar skapas möjlighet att i framtiden trafikera kanalen med större fartyg och nya slussar gynnar även båtturismen och den lokala turistnäringen.
Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, som går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet.
– Det norra alternativet innebär en kortare ombyggnadssträcka, vilket ger mindre överskottsmassor att transportera bort genom Trollhättan. Klimatbelastningen blir lägre, byggtiden kortare, kostnaden lägre och färre hus måste lösas in, säger Mikael Rintala.
Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket, ser också alternativ Nord som den bästa lösningen för sjöfarten.
– Med nya slussar i norr påverkas sjöfarten och näringslivet väsentligt mycket mindre eftersom det krävs få korta avstängningar då sträckningen ligger skild från dagens slussar, säger Joel Smith.
Fotomontage: Trafikverket