Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Nytt bidrag för elutombordare

12 april 2018 – 17:54 9 kommentarer

Elutombordare kan subventioneras med 25 procent – om regeringen får som den vill. Förslaget omfattar inte stöd till inombordare.

– Elfordonspremien har blivit väldigt populär och nu vill regeringen bredda detta till båtlivet, säger Annika Jacobson som är sakkunnig hos klimatminister Isabella Lövin.
– Regeringen valde att avgränsa till utombordare för att marknaden för elutombordare är störst. Infrastrukturen för laddning av båtar med eldrivna inombordare är inte lika utbyggd som för utombordare och detta är ett första steg.

Förslaget går ut på att inköp av elutombordare ned till motsvarande fem hästkrafter, inköpta från och med den 12 april, har rätt till en statlig subvention på 25 procent. Maximalt utbetald ersättning är 10 000 kronor inklusive moms. Den övre gränsen för en maximal subvention går alltså vid ett inköpspris på 40 000 kronor. Endast ett suventionerat inköp per person.
Eldrivna utombordare har generellt ett högre inköpspris än för motsvarande traditionella utombordare med motsvarande prestanda. Dessutom tillkommer en relativt stor kostnad för batterier, men drift- och bränslekostnaderna är generellt betydligt lägre för elmotorer.

Regeringen beslutade om förslaget i en överenskommelse med Vänsterpartiet på torsdagen och har därmed majoritet för beslutet i riksdagen, som väntas fatta beslut i juni. Förslaget är en del av den så kallade vårändringsbudgeten där 45 miljoner tillförs så att sammanlagt 395 miljoner kronor kan utbetalas för elfordon som sedan tidigare ingår i subventioneringen, som exempelvis elcyklar.

Men varför får ett inköp av inombordare, som i de flesta fall drivs av diesel, inte statligt stöd?
– Det här ska ses som ett första steg att minska miljöpåverkan från fritidsbåtar och gå mot elektrifiering. Det är viktigt att få bort de gamla tvåtaktsmotorerna och det är enklare att ersätta utombordare som ofta används för kortare sträckor, säger Annika Jacobson.

På Naturvårdsverket är man beredd på att så småningom hantera ansökningar även för elutombordare.
– Det blir samma ansökningsformulär som ligger där idag för andra elfordon, säger Tomas Hallqvist, chef för enheten för miljöbidrag vid Naturvårdsverket.
– Ansökan via webbplatsen gör att hanteringen går snabbt och säkert. Man ska bifoga inscannat kvitto och identifikationshandling för motorn och kunna identifiera sig själv.

Det kommer även att gå att ansöka via pappersblankett som fylls i och skickas in men då krävs manuell hantering som tar längre tid.

Exakt vilken effektgräns som ska gälla återstår att se. Om propositionen får riksdagens stöd blir det Naturvårdsverkets uppgift att ta fram förordning och exakt effektgräns. 5 hästkrafter är en ”vägledning av regeringens inriktning i arbetet”, enligt regeringens sakkunniga Annika Jacobson. Elmotorers prestanda på båtar anges oftast som effekt i watt eller som dragkraft.

I Naturskyddsföreningens jämförelse mellan elutombordare så kategoriserar man även elmotorer på 1800 watt som motsvarande 5 hästkrafter (se länk nedan).

Torqeedo är marknadsledande på större elutombordare i Sverige, men även tillverkare som Aquawatt, Epropulsion, Parsun och Ray Electric har elutombordare som omfattas av förslaget, i sitt utbud.

LÄS MER: Jämförelse mellan elutombordare motsvarande 5-10 hästkrafter [ Naturskyddsföreningen ]

LÄS MER: Regeringens pressmeddelande

LÄS MER: Ansökan för bidrag till inköp av elfordon [ Naturvårdsverket ]

LÄS MER: ”Kan inte räkna med nya laddstationer” [ pakryss.se 17 april, 2018 ]

Johan Boström
johan@pakryss.se

, ,

9 kommentarer »

  • Marianne M skriver:

    Det märks att miljöpartiet inte innehåller någon som varit på sjön…i alla fall är de och de flesta av våra övriga politiker inte ”båtfolk” i alla fall. Jag har seglat egen båt sen 1971 och större inkompetens när det gäller båtfrågor bland våra styrande politiker nu får man leta efter, och som sagt – det stinker valfläsk.

  • Mats Ohlsson skriver:

    Utombordare är ju bra när man ska ut och fiska. I detta fallet handlar det om ett annat fiske, röstfiske och inget annat. Man tar sig för pannan, vilka stålar. När det finns så mycket annat som verkligen skulle kunna göra skillnad: Tvinga kryssningsfartyg att tömma svart- och gråvattentankarna när de anlöper svensk hamn (åt minståne), jaga fartyg i Bornholmsgattet som slänger skräp över bord (det är stora mängder), kräv av städerna runt Östersjön att de ska rena sitt avloppsvatten mm. mm. Man blir ledsen när politiker inte förstår att väljare är tänkande människor som lätt ser när ett parti inte har en plan utan bara fiskar genom att strössla våra pengar. Erbarmligt!

  • Johan Fägerskiöld skriver:

    Skulle vilja se hur man planerar långfärder med elmotorer, och hur kalkyler ser ut i drifttimmar, laddtimmar, laddningsmetod, etc. Som jag ser det har vi inte batterier som tillåter körning av elmotor för att stabilisera en båt i en veckas mulet och oväder till havs. De som kan ligga och ladda vid en stolpe har ju en given fördel. Men hur många timmars drifttid blir det med ett 80 Ah batteri till exempel. 2000 w innebär väl 166 A och det betyder som bäst en halvtimme. Och man vill inte tömma batteriet helt heller. Så en motor behöver en batteribank anpassad till avsedd användning och kan bli bra ballast, men tungt och rätt dyrt. Segel verkar bättre. En solcellsanordning skulle kunna ladda upp det där 80 Ah batteriet – med 15 A på 8 timmar kanske, men då behöver vi c:a 200 W solceller. Och sol vinkelrätt mot cellerna. Motsvarande större med större batteribank.

    Dvs man får väl ha en helt specialdesignad båt för detta.

    Jag tror att fortfarande funkar nog segel bäst om man är ute i veckor, och det behövs nog fortfarande en laddare som antingen går på bryggstolpe eller på en generator/båtmotor om detta är relevant för båten. Att det finns släpgeneratorer och vindgeneratorer förutom solceller är ju bra, men hur många Ah blir det av dessa?

    Det blir nog mer och mer effektiva grejor med tiden, utvecklingen går ju fort, men jag tror att i mitt fall blir det nog att vänta.

    Johan

  • Johan E Lagerwall skriver:

    Detta är nog ett av de mest dumma förslag från MP. Det har ju inget som helst miljöpåverkan. Pengarna kan användas till sjukvården. Hoppas verkligen inte Kryssarklubben köper detta.
    Soliga Segel Hälsningar Johan

  • Klas Persson skriver:

    Ja det luktar valfläsk, först elcyklar och nu elmotorer. Nån ska ju betala kalaset i slutändan och det lär bli genom höjda skatter.

  • Jan Reutergårdh skriver:

    Vore det inte bättre att subventionera segel som skulle innebära en ännu större vinst för miljön
    Hälsningar
    Jan Reutergårdh

  • Anders Fahlgren skriver:

    Hur ska man kunna behålla lugnet och vara trevlig, när man hör sådana stolligheter som nu hittas på för att muta väljare inför höstens val?

    Som seglare och njutare av tystnaden till sjöss, har jag absolut inget emot elutombordare. Men att jag ska vara med och betala för andras nöje, skrytattribut och dövade samveten – det är alldeles uppåt väggarna. Det är till och med tokigare än om jag skulle få bidrag från andra skattebetalare för att kunna köpa mig nya segel – en ännu miljövänligare framdrivningsmetod än en elberoende aktersnurra.

  • Jonas Wirén skriver:

    Varför omfattas inte inombordsmotorer av bidraget ?
    Med vänlig hälsning, Jonas

  • Lars Qvist skriver:

    Bygger båtar med el-inombordare som enda drivkälla och ser att ett motsvarande bidrag för sådana båtar vore ytterst värdefullt. F.n. råder en tydlig försiktighet inför det relativt nya sättet att driva båtar.
    Vänligen
    Lars Qvist