Läsvärt Nyheter Ombord
Öppna varv blir Öppet varv
Sweboat drar sig ur som arrangör av Öppna varv, men Hallberg Rassy välkomnar till Öppet varv som fortsatt ska vara Skandinaviens största segelbåtsmässa. Samtidigt fortsätter arbetet att samla branschen till en plats på Västkusten.
Det är på grund av konkurrensen med den nya mässan i Marstrand som Sweboat inte ställer upp som arrangör av den flytande båtmässan Öppna varv på Orust i sommar. Men Hallberg Rassy bjuder istället in till Öppet varv med fokus på segelbåtar.
I somras arrangerade Västsvenska båtbranschen, VSBB, andra upplagan av den flytande båtmässan på Marstrand. 120 utställare lockade en stor publik samtidigt som Sweboats arrangemang Öppna varv på Orust tappade motorbåtspublik och utställare.
– Våra medlemmar vill att vi samlar branschen på en plats och det lyckas vi inte med kommande år, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Sweboat har försökt att samla branschen till en gemensam mässa inne i centrala Göteborg 2017, på Bananpiren, men har nu valt att inte fullfölja planerna.
– Segelbåtsföretagen vill vara kvar på Orust och motorbåtsföretagen vill vara kvar på Marstrand. Vi kan därför inte samla alla på en plats och väljer att inte arrangera någon mässa. För konsumenterna tror jag inte att det här har någon betydelse. De har samma utbud även om det är utspritt, säger Mats Eriksson till På Kryss.
Hallberg Rassy har bjudit in till sitt öppna varv i 23 år och samtidigt som vd:n Magnus Rassy beklagar att branschen inte är samlad ser han ingen anledning till förändringar av den 24:e mässan som ska fortsätta att vara Skandinaviens största för segelbåtar.
– Det här påverkar inte oss jämfört med tidigare år. Nu har vi inte Sweboats stöttning, men ekonomiskt är det ett nollsummespel eftersom vi inte fått del av intäkterna tidigare.
– Men visst ser jag stora fördelar med att samla branschen. Man ska inte underskatta att många motorbåtsintresserade också har ett intresse av segelbåtar. Och många HR-ägare har motorbåt. För tillbehörsutställarna är det också bättre med en gemensam plats, säger Magnus Rassy som räknar med minst lika många utställare som i somras.
Med en historisk tillbakablick och med ett internationellt perspektiv är en uppdelning av branschen mellan stora och små båtar, motorbåtar och segelbåtar inget nytt. Det är mindre än tio år sedan som inga båtar under 7 meter ställdes ut på Öppna varv på Orust. Och världens största inomhusmässa i Annapolis har delat upp sig i ett arrangemang för motorbåtar och ett för segelbåtar under namnet Annapolis Boat Shows.
Håkan Bengtsson har varit i båtbranschen i över 30 år och har uppdrag för Najad fram till årsskiftet. Även han ser fördelar att samla branschen till en mässa på Västkusten.
– Det är synd att branschen inte kan enas. Det är mycket logistik som ska till och fördelar med en plats för exempelvis tillbehörsutställarna. Min uppfattning är att alla tänker på sig själva, men jag tror inte att någon vinner på detta i slutet, säger Håkan Bengtsson.
Magnus Rassy meddelar att han kommer att fortsätta arbeta för att samla branschen till Orust i framtiden. Även Sweboat kommer att försöka samla höstens mässarrangemang till en plats efter 2017.
Men vad tycker du som båtintresserad? Reagera gärna med ett mejl till redaktion@pakryss.se och tyck till om utvecklingen mot uppdelade mässor för motorbåts- respektive segelbåtsintresserade.
LÄS MER: Succé för Båtmässan i Marstrand [På Kryss 28 augusti, 2016]
LÄS MER: Segelbåtarna växer på Öppna varv [På Kryss 28 augusti, 2016]
Johan Boström
johan@pakryss.se
Det är ett känt faktum att man når fler kunder genom fler exponeringskanaler. Det är inte fel att ha två skilda mässor men de bör inte ligga samtidigt. Tillbehörsföretagen klarar inte detta och vi båtägare vill gärna ha dem lika välrepresenterade på båda mässorna.
Detta är bekymmersamt eftersom det inte går att hitta parkeringsplatser i Marstrand! Vi avråder därför för att ha båtutställning i Marstrand. Har varit där på utställning 2 ggr med oerhörda problem att parkera.
Inte att förglömma att av SXK’s medlemmar var från början majoriteten seglare.
Det är en god tanke att dela upp mässorna. Allt för Sjön är alltmer ointressant
för oss seglare. Har slutat besöka. En Vår- segelbåts- mässa i Stockholms-
trakten vore trevligt och man skulle vara bland gelikar!
Sverker Ahrnborg
Segelbåtsintresset – nyköp – är på absolut bottennivå så det är motorbåtar som är viktiga för branschen. Även för segelbåtstillverkarna som i allt högre utsträckning satsar på motorbåtar. Detta parat med ett gammalt ”snobberi” att det är segling ”som gäller” sätter nog de berömda ”käpparna i propellern”….