Mitt På Kryss
Ordförande har ordet; nr 5/6-2010
Sedan Sverige blev medlem i EU har det blivit allt lättare att köpa begagnade båtar utomlands. Det är ju själva poängen med EUs öppna marknad som gynnar oss konsumenter. Vi båtköpare får tillgång till ett betydligt större utbud av båtar, både nya och begagnade, och allt fler utnyttjar den möjligheten. Men som alltid när man köper kapitalvaror måste man vara medveten om de problem som kan uppstå om varan har ett fel. Det här kan vara knepigt i Sverige och blir inte lättare om man har köpt en båt utomlands, då gäller inte svensk konsumentlagstiftning .
I det här numret granskar vi ett sådant fall. Det är ganska välkänt och omskrivet i svenska båtkretsar, främst kanske för att det är ett så ovanligt fel. Det är en Bavaria där en del av gjutjärnskölen lossnat. Det måste påpekas att kölen är tillverkad av Europas största gjuteri av gjutjärnskölar som levererar till många andra varv så det här skulle kunna hända nästan vilket båtmärke som helst. Men det är intressant att visa hur varvet hanterar detta ärende.
Samtidigt är det ett bra exempel på hur stabila dagens båtar är, besättningen har seglat vidare utan att märka att en stor del av kölen lossnat.
Kryssarklubben vill belysa den här frågan ur ett konsumentperspektiv. Hugo Tiberg beskriver hur jag som köpare skall hantera en sådan situation. Själva sakfrågan, vad som har orsakat skadan, är betydligt mer komplicerad. Båtägaren har lagt ner mycken möda för att styrka sin uppfattning men varvets taktik har varit att tysta ner frågan eftersom man troligen varit orolig att den skall påverka försäljningen. Vi tycker att det är viktigt att båda sidor får komma till tals, därför får du läsa både båtägarens och varvets åsikt om vad som orsakat skadan. Vi vill inte peka ut Bavaria som en dålig båt, de tillverkar bra båtar med många nöjda kunder men det intressanta är hur de hanterar detta reklamationsärende.
Låt inte detta exempel hindra dig från att köpa en begagnad båt utomlands. Men tänk på att det är extra viktigt att göra en noggrann besiktning av båten och skaffa sig garantier från säljaren att båten inte har några tidigare skador.