Läsvärt Löpsedel Nyheter
Ostindiefararen söker nya ägare
Ostindiefararen Göteborg behöver nya ägare för att kunna segla vidare.
– Vi håller henne som ett fullt seglingsbart fartyg till årets slut, men sen har vi inte råd längre, säger ägarstiftelsens ordförande Lars Malmer.
Ostindiefararen Götheborg är ett av världens största seglade skepp och har hunnit med en resa till Kina tur och retur och kortare eller längre seglatser varje sommar sedan 2005. Tusentals jungmän från hela världen har tjänstgjort som besättning ombord.
Finansieringen har framförallt skett med bidrag från sponsrande företag, Västra Götalandsregionen och Göteborgs kommun. I år avslutades de offentliga bidragen i och med att Göteborgs kommun tog händerna helt från projektet. Trots att fartyget legat vid kaj sedan förra sommaren har hon hållits klassad för oceanfart med alla certifikat som krävs.
– Det kostar 10-12 miljoner per år bara att hålla henne klassad. Utan intäkter klarar vi inte de utgifterna, säger Lars Malmer, ordförande för Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg som äger fartyget.
Nu vill stiftelsen framförallt att fartyget ska segla vidare.
– Det är inte fråga om att sälja till högsta pris. Vi vill att hon ska segla vidare! säger Lars som också gärna ser att hon kommer göteborgarna och Västkusten till del även i framtiden.
– Men vi är också öppna för utländska köpare. I så fall får vi titta på hur seriöst och vettigt ett sånt bud ser ut.
Våren 2014 ställdes en expedition till Kina in i sista minuten på grund av att finansieringen från kinesiska företag uteblev. Men stiftelsen har sedan dess ändå planerat att en expedition skulle bli av för att år 2021 hinna tillbaka till Sverige. De planerna är nu avblåsta.
– Men det finns fortfarande kinesiska intressen att stödja projektet, uppger Lars Malmer.
Stiftelsen uppges också föra samtal med intresserade ägare, men en färdig lösning saknas. Istället går man nu ut med en inbjudan att köpa fartyget.
Åtta personer har i dag en anställning knuten till Götheborg. Enligt Lars Malmer kommer anställningarna att avslutas under året om ingen ny ägare tar över.
Verksamheten med öppet skepp och frivilligt underhållsarbete fortsätter tills vidare under sommaren.
FAKTA:
Ostindiefararen Götheborg är 58,5 meter lång och 11 meter bred och byggd enligt gamla byggmetoder och i material som användes till originalskeppen som byggdes på 1700-talet. Handsmidda spikar, handgjorda block och handslaget tågvirke. Ettusen ekstockar och fem mil fura har blivit plankor, spant och rundhult. Eftersom inga ritningar fanns bevarade från 1738, då originalet byggdes, har bygget ställt stora krav på uppfinningsrikedom, hantverksskicklighet och enträgen forskning. Bara riggen tog 100 000 timmar att konstruera. För att klara dagens krav på säkerhet, är hon samtidigt helt modernt utrustad.
Skeppet Götheborg har återställt och bibehållt kunskap om ostindiefararna, livet ombord, dåtida skeppsbyggnadskonst samt navigation och inte minst segling.
I På Kryss nr 3, 2015, skildras effekterna av Ostindiefararen Götheborg för andra båtprojekt
LÄNK: Götheborg tog sommaren till Oslo (På Kryss)
LÄNK: SOIC (Ägarstiftelsen)
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
varit klassat för oceanfart sedan 2005.
En av mitt, vid det tillfället 81-åriga livs största upplevelser, när jag som medlem av styrbordsvakten 2013, seglade ombord Götheborg, från Luleå till Norrtälje. Min förhoppning är att Götheborg hamnar hos ägare, som kan fortsätta att segla över hela världen, sprida GODWILL för Sverige och bemannas av ungdomar, som får uppleva ett av hela sitt livs största äventyr. Lyckönskningar från Ulf E. Värmdö.