Nyheter
Chans till revansch för bärplan
Av enskrovsbåtarna i det pågående Transat-racet leder Banque Populaire utrustad med bärplan, strax före konventionella PRB. Franske soloseglaren François Gabart fick sina rekordchanser grusade när vinden tappade fart över Golfströmmen utanför USA på måndagen. Målet i New York väntas nås under tisdagskvällen.
François Gabart tippades tidigt på måndagen att slå rekord i Transat, men lagom till Golfströmmen minskade vindstyrkan tidvis till nära stiltje och målgången är väntad nästan ett dygn senare.
François Gabart höll rekordfart för soloracet Transat fram till måndagen genom att gå längre söderut än någon annan tävlande i årets upplaga. François var söder om 27° syd, medan de stora Ultime-trimaraner som valde en nordligare rutt hamnade långt efter. Flera lågtryck har löst av varandra under seglatsen som startade förra måndagen.
I racet deltar enskrovsbåtar med foils som lyfter främre delen av skrovet. Än så länge har soloracet inneburit revansch för bärplanstekniken som hittills aldrig haft stora framgångar i något större race. På tisdagen ledde Banque Populaire före den traditionellt utrustade PRB som har en annan bärplansutrustad båt tätt efter sig: St Michel Virbac. Att utrusta en Imoca med bärplan kostar cirka motsvarande 3 miljoner kronor extra i utrustning, material och underhåll.
Flera båtar har brutit i det hårda vädret, men en av de som valt den tuffaste nordliga rutten är fransmannen Loick Peyron som seglar träketchen Pen Duick II som vann soloracet Ostar 1964. Loick räknar med att behöva 27 dagar för att nå New Yorks hamn.
LÄNK: The Transat.com
Redaktionen
redaktion@pakryss.se