Nyheter
Övergiven segelbåt flyttas
Efter att ha upptäckt att kontaktuppgifterna var falska har Vadstena kommun gett upp hoppet om att hitta ägaren till en övergiven segelbåt och beslutat att flytta på den.
Sjöräddningssällskapet fick larmet om en strandad segelbåt utanför Tycklingebadet den 25 juni. Ombord fanns en lapp med kontaktuppgifter till den påstådde ägaren och ett löfte om att hämta båten några veckor senare. Men någon ägare dök aldrig upp.
– Det fanns ett telefonnummer, men det saknade abonnent. Det är väldigt konstigt alltihop. Vi vet inte vem som äger båten, säger mark- och exploateringschef Mikael Lilja till Östgöta Correspondenten.
Nu har kommunen, i samråd med polisen, beslutat att båten ska ses som övergiven i lagens ögon och bestämt sig för att agera.
– Vi kommer att dra båten i land och forsla den till vårt förråd. Sen får vi se om det kommer någon ägare, säger Mikael Lilja.
Sånt här klarar vi inte i Sverige. Tänk om man kan anklagas för att ha gjort nåt fel.
Det ängslansstyrda landet.
Upphittade båtar bör hanteras som exempelvis cyklar, säljas eller om värdet bedöms var ringa , skrotas så att de inte riskerar bli skräp i naturen.
Det har förekommit flera gånger att jag har sett och hört talas om övergivna båtar. Förbryllande, kan det vara stölder som redan har hanterats / ersatts av försäkringsbolaget och ägaren inte längre vill ha båten. Det vore väl mer praktiskt att om ägare inte kan identifieras erbjuda den hittade båten till någon som letar båt, någon organisation eller liknande. Det brukar behövas skolbåtar till seglarskolor, scoutförbund och liknande. Någon gång har jag hört att en båtupphittare rapporterade båten til polisen, och eftersom ingen hörde av sig så kunde personen ta båten själv. Båtar är ju ofta rätt dyra så det vore ju tacknämligt om ett bättre registreringssystem skulle göra det omöjligt att ha anonyma båtar däremot. Båtar representerar så stora värden att man inte vill att man ”inte hittar ägaren”.
Men då sjösättningen har gjorts på de större marinorna så kvarstår ofta ett antal båtar på land som kanske är där pga obetalda räkningar eller att ägaren inte orkar längre, etc. Även sådana båtar borde kunna finna intresserade framtida ägare, eller ägaren få hjälp med att klara upp situationen.